Aarhus Universitetsforlag
Cover

Essayet

Udvalg og introduktion ved Arne Melberg

En del af fagområdet


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

524 sider
Hardback
ISBN 978 87 7124 031 3

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Essayet forudsætter en distance til verden. Når det føles, som om tiden er ved at rinde ud, opstår behovet for at forlænge den på skrift - og allerhelst gøre den permanent som et vedvarende nu. Essayisten søger dette nu, men han eller hun er ikke fanget i nuet. Tidens dynamik er vigtigere, og tidens gang er en del af indsigten i ens egen dødelighed. Kroppen, døden, forgængeligheden sætter tiden i spil. Måske er dette tidsspil slet og ret betinget af essayistikkens historiske tid og dets medium, den trykte prosa.

Med denne bog samles for første gang på dansk essaygenrens vigtigste tekster fra renæssancen til år 2000, udvalgt og kommenteret af Arne Melberg. Bogen indeholder desuden egne essays om genren.

På dette site ligger der fuldtekstessays af danske, norske og svenske forfattere. Her kan du downloade og læse en række gode essays, som vi har samlet til denne side - de er alle gratis til rådighed. Læs også vores portrætter af forfatterne, og find relevante links, artikler og bøger i pdf'erne. Hold dig heller ikke tilbage, men læg endelig en kommentar, eller send dit bidrag eller din nyhed om genren til rk@unipress.au.dk så vi kan gå i dialog om essayet.

Pressen skrev

Ane Farsethås, Morgenbladet

"Arne Melbergs bok Essayet gir ikke bare en utmerket oversikt over essayets historie. I litteraturforskerens eget åpne og bevegelige språk blir boken selv et inspirerende eksempel på det den kaller the essayistic spirit. Melberg runder samtidig av med et anstrøk av skepsis: Kan essayet overleve nettkulturens hastige nå? […] Essayet vil uansett fremdeles sette nesen i sky, mens det later som det bukker på sitt aller ydmykeste vis. Og bra er det. Det er derfor vi vil lese det."

Sigurd Tenningen, Morgenbladet

Melberg stiller seg spørrende til om vårt digitale mediesamfunn overhodet «har plass for erfaringen» - og dermed for essayet som sådan: «Når tidsskrifter og aviser i dag vakler under trykket av nettets nye type offentlighet, så indikerer kanskje dette det kritiske essayets slutt. Eller essayistikkens slutt.» I slike glimt viser antologiredaktøren seg som en klassisk moralist, helt i tråd med Holberg, Kierkegaard og Adorno.

Men ser man seg rundt, er det jo ikke mangelen på personlige vitnesbyrd (om det er dette som legges i begrepet erfaring) som preger dagens små og store offentligheter. Snarere overlesser den netttilkoblete befolkningen seg selv daglig med små stemningsrapporter, meninger og oppfatninger. Muligens er den formfullendte essayistikken dermed uttrykk for en utdøende tankeform - det Horace Engdahl i sitt bidrag kaller «en kvarleva från lantjunkarnas värld». Men nettopp her er det at Essayet - både boken og sjangerreservoaret den øser av - fortsatt har relevans. Med tilbaketrekningen som utgangspunkt går det på tvers av den spontane meningsutgytelsen, som i sin konformitet favoriserer uttrykk som enkelt lar seg omsette og kommentere. Som antologi fremstår Essayet derfor ikke som et mausoleum over en utdødd tankeform. Snarere bugner det av eksempler til etterfølgelse og kritikk."

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen