Aarhus Universitetsforlag
Cover

Matematik med mening

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (22) , og fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}
Køb abonnement
72 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 166 9

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Matematikundervisning er i dag langt mere end færdigheder og talforståelse. Børn skal ikke bare lære at regne. Matematik er vigtig for elevernes demokratiske dannelse, ikke mindst i en verden med digitale omvæltninger og et klima i krise. Derfor må lærere vide, hvordan de underviser i matematik med mening.

Hør Morten Misfeldt fortælle om Matematik med mening i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd

Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.

Cecilie Harrits

DSC 0345

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Dorte Andreas, Plenum
"Bogen er kort og hurtigt læst, men er som mange andre af bøgerne i serien bestemt anbefalelsesværdig. Den giver baggrund og stiller gode spørgsmål, som man kan tage med videre til diskussioner med fagteam og faglige vejledere, ligesom det kan skærpe dialogen med både lærere, elever og forældre om, hvad vi egentlig skal med matematik i skolen."

Rikke Sixhøj, Frie Skoler
"I dag er der behov for andre matematiske tilgange end tidligere. Digitaliseringen både frigør og stiller nye krav. Sociale medier beslutter ved hjælp af algoritmer, hvilke nyheder vi hver især skal præsenteres for. Og politiske beslutninger træffes på baggrund af matematiske modeller, som det kan være svært at se ind bag. I Matematik med mening giver Morten Misfeldt os nogle bud på, hvordan man kan rumme alle disse udfordringer i sin undervisning. Bogen er ikke en opskriftsbog med færdige løsninger, men et oplæg til at tænke over praksis enten alene eller måske endnu bedre i dialog med fagkolleger. Selvom bogen er let læst, efterlader den et spor - en eftertanke."

Ole Haubo Christensen, Folkeskolen
"Matematik med mening er ikke en færdig opskriftsbog, men inviterer læseren til at tænke over, hvordan vi introducerer matematik i skolen, så eleverne oplever, at matematik giver mening og en vigtig måde at forholde sig til verden på. […]

'Matematik med mening' er en pixibog i ordets allerfineste betydning. Den er overskuelig i omfang og lægger op til eftertanke i forhold til egen praksis. Jeg vil gerne opfordre til, at vi alle læser bogen inden næste fagudvalgsmøde i matematikfaggruppen, hvor eneste punkt på dagsordenen bør være, hvordan vi sammen skaber matematikundervisning med mening."

Lektørudtalelse, DBC
"Morten Misfeldt kommer flot rundt om sine budskaber i et meget levende og fortællende sprog, som nærmest læser sig selv. Det er en medrivende bog, som giver matematiklærere lyst til at gøre undervisningen til mere end bare træning i færdigheder."

Stemmer fra Skolen
Podcast: "Meningsfuld matematikundervisning"
28.11.2022

Tilføjet til kurven

Gå til kassen