Aarhus Universitetsforlag
Cover

Evaluering på godt og ondt

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (18) , og fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}
Køb abonnement
72 sider
Paperback
ISBN 978 87 7219 165 2

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Evaluering betyder vurdering. Det foregår hver dag i skolen. Lærerne evaluerer eleverne, eleverne vurderer lærerne, staten evaluerer eleverne og skolen lærerne. Formålene er forskellige, og det er deres virkning også. Nogle evalueringer kan gøre os dygtigere, andre kan kontrollere os. Derfor er det vigtigt, at lærere kender til evaluering på godt og ondt.

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. de to serier Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), og kunsthistorie. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 28 40 50 30

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Boy Olesen, lektørudtalelse
Den gode evaluering er nødvendig for at understøtte elevers læring – men hvad er evaluering egentlig? Det giver denne bog et bud på til glæde for alle undervisere i grundskolen.

Tankgangen bag New Public Management risikerer at fremme værdier i uddannelsessystemet, der er i strid med vores danske skoletænkning. Skolen har udviklet feedback-kultur i forhold til den enkelte elev, som medfører forbedringer og øget læring - men evalueringer kan også give misvisende resultater, hvis de ikke giver et dækkende billede af det, de skal evaluere. Bogen giver en definition på, hvad evaluering er, og stiller spørgsmålet: "Hvordan ved vi om det virker"? Af øvrige emner i bogen kan nævnes: Karakterer, prøver, test-feedback og faglig progression og evalueringer af undervisningen. 

Bogen er endnu engang en relevant titel i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der har til formål at inspirere praksisnær pædagogisk udvikling. Bogen er velskrevet, meget konkret og let overskuelig. Kapitlet ”Fremtidens evalueringer" er værd at fremhæve, da der gives et bud på, hvordan det formative og det summative kan kombineres. Bogen vil være særdeles velegnet som grundlag for udviklings- og eller studiekredsarbejde.

 

Hans Erik Hansen, Magasinet Frie Skoler
”Jens Dolins bidrag til bogserien ' Pædagogisk Rækkevidde' er en lille perle. Gennem seks kapitler får læseren en grundig og praksisnær indføring i de evalueringsmetoder, vi anvender i skolen. Både dem vi bruger i den daglige undervisning, og dem vi er pålagt udefra. Og uden at opstille en liste over " de gode" og " de onde" lader Jens Dolin aldrig læseren i tvivl om, hvilke evalueringsformer han med forskningen i ryggen anbefaler.”

 

Presserum

I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.

Forside (jpeg)

Forside (pdf)

Download pressemeddelelse (pdf-format)

Tilføjet til kurven

Gå til kassen