Aarhus Universitetsforlag
Cover

Tradition and Agency

Tracing cultural continuity and invention

En del af fagområdet


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

355 sider ill.
Hardback
ISBN 87 7934 138 1

Redigeret af
og

Med bidrag af
, , , , , , , , , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Traditioner er ikke bare regler, skikke og ritualer, der uforandret overleveres fra en generation til den næste. Traditioner skabes og omformes, ofte gennem bevidste valg.

Det nye kritiske blik på traditioners baggrund og funktion blev introduceret for ca. 20 år siden med den provokerende bog The Invention of Tradition af historikerne Eric Hobsbawm og Terence Ranger.

De to forfattere var med til at revolutionere forståelsen af begrebet tradition inden for antropologi, historie og sociologi. Hidtil havde man opfattet traditioner som det, der sikrede kontinuiteten mellem generationerne. I kølvandet på Hobsbawms og Rangers bog fulgte en stor mængde undersøgelser af opfundne eller "kunstigt" skabte traditioner. Disse videnskabelige undersøgelser fokuserede især på den kulturelle dynamik i lokale fornyelser og reaktioner på global udvikling.

Tradition and Agency indeholder i stedet en række analyser af konkrete cases fra Afrika, Asien, Stillehavsområdet, Australien og Europa med fokus på, hvor udbredt fænomenet med at opfinde eller genoplive traditioner er, samt et efterskrift af Terence Ranger, som var med til at starte den nye traditionsforskning.

Pressen skrev

Benedict Scambary The Asia Pacific Journal of Anthropology

"Tradition and Agency: Tracing Cultural Continuity and Invention is an important and multilayered contribution to the literatur on tradition. It reasserts, mostly, the centrality of local agency in the imagination and invention of tradition while building on earlier contributions that focused on the role of imperialism and nationalism."

Robert Tonkinson Ethnos

"Tradition and Agency is without a doubt a strong addition to the literature on the politics of tradition, and a fine companion piece for the editors' earlier Folk special edition."

Lamont Lindstrom Anthropological Forum

"This volume celebrates the purposeful celebration of tradition to cultivate village, ethnic and national identities, to stake land claims, to shore up authority or to sell art in a globalised market. The book's cover features a brilliant color painting by Papua New Guinea artist Mathias Kauage. The artist - the agent - imagines and inherits tradition: Kauagepaints one of his gaudy airplanes, carrying pilot and passengers decked out in 'flash' customary garb, whose flight trajectory across the land traces both continuity and invention."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen