Markeder i opbrud
18 faglige bidrag i anledning af 60-året for oprettelsen af Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet
En del af fagområderne Samfundsvidenskab og Økonomi
Udsolgt fra forlaget
Redigeret af
Per Nikolaj D. Bukh og
Peter Skott
Med bidrag af
Arne Geel Andersen,
Torben M. Andersen,
Lars Bonderup Bjørn,
Per Blenker,
Mogens Dilling-Hansen,
Jens Genefke,
Gunnar Thorlund Jepsen,
Ole Øhlenschlæger Madsen,
Niels Peter Mols,
H. Peter Møllgaard,
Jørn Flohr Nielsen,
Per Baltzer Overgaard,
Martin Paldam,
Peder J. Pedersen,
Bo Sandemann Rasmussen,
Bendt Rørsted,
Philip Schröder,
Peter Skott,
Henrik B. Sørensen,
Jan Rose Sørensen og
Ebbe Yndgaard
Mere om bogen
Om bogen
Efter velfærdsstatens krise og planøkonomiernes sammenbrud råbes der på markedsøkonomi, privatisering og fri konkurrence. Men hvad er markedsøkonomi i det hele taget? Hvordan fungerer markeder i praksis? Er de politiske forventninger til markedet som økonomisk regulator overhovedet realistiske?
Indholdsfortegnelse
Forord
Markedsregulering og strukturpolitik:
Mogen Dilling-Hansen: Samspil mellem offentlig og privat virksomhed - lokal erhvervspolitik
Gunnar Thorlund Jepsen: Narkotikamisbrug og narkomarkedet
H. Peter Møllgaard, Per Baltzer Overgaard og Ole Øhlenschlæger Madsen: Den danske konkurrencelov i moderne industriøkonomisk belysning
Peder J. Pedersen: Opbrud i arbejdsmarkedspolitikken?
Finans- og skattepolitik:
Torben M. Andersen: Finanspolitikkens effektivitet i en åben økonomi
Bo Sandemann Rasmussen: Harmonisering af beskatningen af arbejdskraft i EU - er der et behov?
Jan Rose Sørensen: Ufuldkommen konkurrence, finanspolitik og arbejdsløshed
Samarbejde mellem virksomheder:
Per Blenker: Danske underleverandørers internationalisering
Jens Genefke: Du'r organisationsteorien stadig? Hvad sker der, nu hvor der dukker nye teorier frem?
Henrik B. Sørensen: Samarbejdsrelationer mellem virksomheder. Hvilke krav stiller det til virksomhedens organisation, og hvordan påvirkes den?
Transitionsproblemer i øst og nord:
Arne Gotfredsen: Privatisering i Rusland
Martin Paldam: Købe venner, købe frænder
Philipp Schröder og Ebbe Yndgaard: Inflationen i kølvandet på den økonomiske transition i Central- og Østeuropa
Planlægning og styring:
Arne Geel Andersen: Paradokser og konflikter i årsregnskabsteorien - er et opbrud på vej?
Lars Bonderup Bjørn: Nye muligheder for danske virksomheder: Postordresalg i Japan
Niels Peter Mols: Fusionstab i den danske grovvarebranche
Jørn Flohr Nielsen: Service ved offentlige og private skranker
Bendt Rørsted: Markedsandel eller markedsposition? - europæisk mærkevarestrategi 1989-1994
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…