Læsningens drivkræfter
Mellem læselyst og litteraturinteresse
En del af serien Asterisk (23) , og fagområderne Pædagogik og Uddannelse
Mere om bogen
Om bogen
Bogen findes også kapitelvis som Open Access hos JSTOR.
Læsning har stor betydning for børn og unges dannelse og uddannelse i et moderne demokratisk samfund. At knække læsekoden tillægges både politisk, pædagogisk og personligt en betydning, der rækker langt ud over det læsetekniske. Alligevel har en del børn og unge modvilje mod at læse og udvikler ligefrem undvigestrategier, og mange finder ingen glæde ved at læse.
Læse- og litteraturforsker Thomas Illum Hansen kortlægger de drivkræfter, der henholdsvis hæmmer og fremmer læsning. Han kombinerer litterære, filosofiske, psykologiske, sociologiske og sociokulturelle studier af læsning og præsenterer en model for, hvordan vi kan tale om det, der engagerer eller bevæger os, når vi læser.
Bogen er et sammenhængende bud på, hvordan lærere, vejledere og bibliotekarer med afsæt i et nuanceret sprog om læsningens drivkræfter kan bidrage til, at flere børn og unge bliver del af en stimulerende og skabende læse- og skrivekultur.
Hør Thomas Illum Hansen fortælle om Læsningens drivkræfter i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
Bodil Christensen, Læringscentret
"Thomas Illum Hansen er skarp og læseværdig. Han formår at sætte læsningens mange aspekter i smukke firkantede kasser, der giver et overblik over læsningens landskab. (...) den kan læses af alle interesserede."
Sofia Esmann Busch, Folkeskolen
"Thomas Illum Hansens nye bog kan blive et centralt bidrag ind i Kulturministeriets kommende handleplan, som skal indeholde en række af initiativer, der kan fremme børn og unges læseglæde og engagement i litteraturlæsningen."
Lektørudtalelse, DBC
"Læseren får en meget grundig indføring i en virkelig god og brugbar model (...)
Bogen er overskuelig og nem at finde rundt i"
Folkeskolen
Artikel: "Forsker: Læselyst er ikke bare en volumenknap, man kan skrue op for"
27.05.2024
Skolemonitor
Artikel: "Ny bog om læsekrisen: »Der er brug for at se udfordringerne i et større perspektiv«"
29.05.2024
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…