Kærlighedens væsen
Richard Wagners hovedværker
En del af serien Store komponister (1) , og fagområderne Biografi, Film og teater, Filosofi og etik, Historie (19.-20. årh.), Idéhistorie, Kulturhistorie, Kunst og æstetik, Litteratur og Musik
Mere om bogen
Om bogen
"Kærlighed - tragik." Det var de sidste ord, Wagner skrev, før han døde. Og så kortfattet kan hovedtemaet i hans kunst i virkeligheden bestemmes: I alle hans operaer og musikdramaer er omdrejningspunktet den lidenskabelige, altopslugende kærlighed og dens tvetydige væsen: Den betyder både glæde og sorg, lyst og lidelse, troskab og svig.
Fra værk til værk borer Wagner dybere og dybere: Fra Hollænderens trang til forløsning over Tannhäusers desperate søgen efter en sand eros til Tristan og Isoldes længsel mod natten og døden og sluttelig Parsifals gennembrud til en uselvisk, medlidende kærlighed.
Kærlighedens væsen. Richard Wagners hovedværker gennemgår Wagners musikdramatiske værker fra Den flyvende Hollænder til Parsifal. Bogen beskriver værkernes litterære forlæg og filosofiske inspirationskilder og sætter dem efter tur i relation til hovedtemaet: kærligheden som problem og kraft, som pinefuldt vilkår og strålende forløsning. I det afsluttende kapitel belyses Wagners kærlighedsbegreb i forhold til det platonske, det romantiske og det kristne.
Nedenfor findes en række musikeksempler udvalgt af forfatteren og indspillet af pianisten Thomas Tronhjem, docent ved Det Jyske Musikkonservatorium.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Leif V.S. Balthzersen
Mag.art. i musikvidenskab. Leif har været musikchef for Sønderjyllands Symfoniorkester og Aarhus Symfoniorkester, ensemblechef for Århus Sinfonietta og er bestyrelsesformand for Aarhus Sommeropera. Han har desuden undervist på universiteter, Det Jyske Musikkonservatorium, Den Jyske Opera, højskoler, Folkeuniversitetet m.m.
Pressen skrev
Lars Brix Nielsen, Weekendavisen
"Kærlighedens væsen [er] afgjort den mest musikalsk tilfredsstillende Wagner-bog, der er udkommet i år."
"Men derudover leverer forfatteren hele bogen igennem en række klare og interessante kildeafsnit, hvor vi får rigtig meget at vide om, hvorfra Wagner hentede inspirationen til de operaer, som behandles i bogen. Her formidler forfatteren, der er mag.art. i litteraturvidenskab, sin faglige viden på et højt, og samtidig læseværdigt niveau."
"Trods de akademiske passager kommer Thomas Teilmann Damms Kærlighedens væsen længst ud over scenekanten, for der opstår en særlig magi i oplevelsesfeltet mellem de fremragende kildeafsnit og de velvalgte og ypperligt fremførte musikeksempler."
Peter Wang, Operabladet Ascolta
"Denne bog er fremragende; da jeg var færdig med læsningen havde jeg indsat 41 små huskesedler for citat-værdige passager!"
"Styrken er, at forfatteren sætter fokus på ét omfattende begreb, kærligheden, som er klart det vigtigste i det wagnerske univers."
"I forbindelse med Nibelungens Ring gennemgår forfatteren på yderst kompetent måde de vigtigste temaer i Wagners berømte kunstteoretiske skifter."
"Til sin gennemgribende forståelse af Wagners tankegodt føjer forfatteren også et overbevisende og vedkommende kendskab til hele kulturhistorien, hvormed han bringer Wagners ideer i dialog med alt, hvad der ellers er sagt og skrevet om kærlighedens gerninger."
"Bogen er spækket med viden"
"... bogen hører hjemme på enhver Wagner-lytters bogreol - også min, hvor Wagner-litteraturen i forvejen fylder et godt stykke over tre reol-meter. Her er den tilmed blandt de bedste."
John Christiansen, JC Klassisk
"Det er en fornøjelse at læse hans [Theilmann Damms] beskrivelse af operaernes litterære forlæg og filosofiske inspirationskilder."
"... en meget inspirerende bog, som åbner yderligere for ens evner til at lytte og opdage. Uanset hvor meget Wagner-litteratur man har stående i forvejen og måske mener at kunne låne på biblioteket, så skal denne med."
Birgit Hald, lektørudtalelse
"Teksten er velskrevet."
"Det er en seriøs og grundig gennemgang af kilderne og filosofien bag Wagners hovedværker med kærligheden som omdrejningspunkt."
Links
Musikeksempler
Download alle musikeksemplerne
Den flyvende Hollænder
♬1: Hollænder-monologens indledning
♬2: Hollænder-monologens afslutning
Tannhäuser
♬5: Rom-fortællingens begyndelsesmotiv
♬6: Nådesmotivet
♬8: Slutningen af Rom-fortællingen
Lohengrin
♬9: Begyndelsen af forspillet til 2. akt
♬10: Kromatisk sekvens fra Friedrichs "Du wilde Seherin"
♬11: Sekvensens gentagelse i dobbelt takt samt et lille vippemotiv
♬12: Begyndelsen af ouverturen til Tannhäuser
Nibelungens Ring
♬14: Ringmotivets vej til sin endelige form
♬15: Transformationen af Ringmotiv til Valhal-motiv
♬ 16: Eksempler på den faldende motiviske gestus
♬17: Eksempler på den springende motiviske gestus
Tristan og Isolde
♬19: Forspillets elementer isoleret
♬20: Tantris-motivet
♬21: Isoldes fortælling
♬22: Isoldes fortælling
♬ 23: Værkets slutning
Mestersangerne i Nürnberg
♬26: Sachs' Tristan-musik
♬27: Evas Tristan-musik
Parsifal
♬28: Nadvermotivet
♬30: Dåremotivet
♬31: Klingsor- og Kundry-musik
♬32: Eksempler på den punkterede figur, "håbets rytme"
♬33: Kundrys kys og Parsifals vækkelse
Danske Wagner-sangere
Til glæde for bogens læsere har lydtekniker Claus Byrith velvilligt stillet en lille håndfuld historiske optagelser af danske Wagner-sangere til rådighed. Optagelserne indgår i et større Wagner-projekt, som senere munder ud i en cd-udgivelse. Nogle af sangerne er kendte, andre er glemte. Nogle har primært historisk interesse, mens andre synes at synge direkte til os, tværs gennem årene.
Thorkild Noval: "Wolframs Sang til Aftenstjernen", Tannhäuser, 1929.
Thorkild Novel debuterede som baryton i midten af 1920'erne. Få år senere skiftede han til tenorfaget og sang bl.a. Tamino iTryllefløjten(Glyndebourne, 1936-37).
Niels Hansen: "Graalsfortællingen", Lohengrin, 1914.
Niels Hansen (1880-1969), tenor, debuterede i 1909 som Rodolpho i La Bohème, men fortsatte sangstudierne, bl.a. hos Jean de Reszke i Paris. Niels Hansen var yderst populær hos Det kongelige Teaters publikum, ikke mindst når hans partner på scenen var Tenna Frederiksen (i Tosca, Madame Butterfly, Traviata). Udnævnt til Kongelig Kammersanger i 1918.
Helge Nissen: "Wotans Afsked", Valkyrien, 1912.
Helge Nissen (1871-1926) debuterede i 1897 som Mefisto i Gounods Faust. Hans fyldige basstemme og store karakteriseringskunst gav ham roller som Henrik i Maskerade, Colline i Bohème og Kong Heinrich, Wotan og Hans Sachs fra Wagner-repertoiret. Udnævnt til Kongelig Kammersanger i 1909.
Lauritz Melchior: "Nur eine Waffe taugt", Parsifal, 1938.
Lauritz Melchior (1890-1973), måske den største Wagner-tenor i forrige århundrede. Melchior debuterede som baryton i 1913, men skiftede til tenorfaget og sang Tannhaüser allerede i 1918. Sidenhen international karriere i bl.a. Bayreuth, på Covent Garden og frem for alt Metropolitan-operaen i New York, hvor han sang i mere end 500 forestillinger indtil sin afsked i 1950. Melchior beherskede alle de store tenorroller i Wagners operaer (Rienzi og Walther undtaget), alene Tristan sang han mere end 200 gange. Melchior døde i Santa Monica og ligger begravet på Assistens Kirkegaard.
Internetsider om Wagner
Sider på dansk
Richard Wagner Selskabet København
Wagnerforeningen Parsifals Venner
Sider nævnt i bogens henvisninger
Generelle sider på tysk
Generelle sider på engelsk
Søgninger i arkiver
Opera Today (søgning: Richard Wagner)
Archive.org (søgning: Richard Wagner AND audio)
Archive.org (søgning: Richard Wagner AND text)
European Archive (søgning: Richard Wagner AND public classical music)
Sider om enkelte værker og temaer
Oper und Drama (komplet tekst på tysk)
Wagnerheim - Nibelungens Ring
Monsalvat - The Parsifal Pages
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…