Aarhus Universitetsforlag
Cover

Hvad er scenariedidaktik?

En del af serien Didaktiske studier (2) og fagområdet


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

283 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 967 5

Redigeret af
, , og

Med bidrag af
, , , , , , , , , , , , , , og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

I folkeskolen spiller en 3. klasse Minecraft i dansktimen, mens to 7. klasser forestiller sig, hvordan danmarkshistorien havde set ud, hvis Stauning var gået i krig mod Hitler. På sygeplejeuddannelsen behandler tre studerende den koldsvedende dukke Anne™, samtidig med at deres medstuderende overværer det dramatiske scenarie. Hvad gør de, hvis pulsen pludselig falder, eller feberen stiger?

Det kan lyde som en leg, men faktisk er det meningsfuld læring i en gennemtænkt didaktisk ramme. Læreren trækker omverdenens praksisformer ind i klasseværelset og gør elevernes og de studerendes forestillinger om dem til udgangspunkt for undervisningen. Det er den praksis, forskere kalder scenariedidaktik.

I Hvad er scenariedidaktik? gentænker bogens forfattere en række grundlæggende didaktiske perspektiver på skole og uddannelse. På den baggrund undersøger de, hvordan lærere i grundskolen og undervisere på videregående uddannelser kan forstå og bruge scenariedidaktiske tilgange, så læring føles som meningsfuld leg.

Pressen skrev

Signe Elmstrøm, lærer og læsevejleder

”Der er ingen tvivl om, at der er god viden og inspiration at hente i bogen Hvad er scenariedidaktik?, og der er heller ingen tvivl om, at det at arbejde med en scenariebaseret tilgang kræver en gen-tænkning af ’sådan-plejer-vi-at-gøre’.”

Omtale af bog og konference her: http://elmstroem.dk/inspirerende-konference-om-scenariedidaktik/

Tilføjet til kurven

Gå til kassen