Cultic Theatres and Ritual Drama
Regional Development and Religious Interchangr between East and West in Antiquity
En del af serien Aarhus Studies in Mediterranean Antiquity (4) , og fagområdet Arkæologi (klassisk)
Mere om bogen
Om bogen
Denne bog undersøger en række fund af teaterstrukturer i helligdomme i Grækenland (og antikke græske områder) og Italien, som ikke før har fået megen opmærksomhed.
Hidtil har man ment, at mange teaterlignende strukturer ved helligdomme var lavet til opførelse af litterære dramaer, men Inge Nielsen mener, at disse kun har haft plads i de store Panhellenske helligdomme, og at de "litterære" teatre som regel er meget større end dem, man finder ved de små lokale helligdomme. Hun mener, at de mange små teatre har været skueplads for rituelle dramaer, som havde forbindelse til myterne om helligdommens gud(er).
Ud over at undersøge teatrets rødder, så ser bogen også på kulturel interaktion mellem Øst og Vest.
Inge Nielsen har valgt to perioder: den såkaldt orientaliserende (tidlig arkaiske) i det 7. årh. f.Kr., hvor myter og ritualer kom til Vesten fra Østen; den hellenistiske periode fra ca. 330-30 f.Kr., hvor østlige guder blev "eksporteret" med oprindeligt navn, ritualer og helligdomme til Grækenland og Italien, mens der også var påvirkning den anden vej fra Vest til Øst.
Indholdsfortegnelse
Introduction:
Ritual Drama
Cultic Theatre
The Structure of the Present Volume
Regional Development: The East:
I. Egypt:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"
II. The Near East:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"
III. Anatolia:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"
Regional Development: The West:
IV. The Greek Area:
Minoan Crete
The Mycenaean Period
the Dark Age and the Orientalizing Period
Theories on the Origins of Greek Drama
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres
Regional Development
V. Italy:
Evidence for Phoenician Influence
Evidence for Greek Influence
Theories on the Origin and Development of Italic/Roman Drama
Evidence for Cultic Theatres
Typology and Regional Development
Religious Interchange: The Oriental Gods Move West:
VI. Introduction
VII. The Egyptian Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres
VIII. The Syrio-Phoenician Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres
IX. The Anatolian Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres
X. Conclusion
Notes
Table of Cultic Theatres
Abbreviations
Bibliography
Index of Subjects and Persons
Geographical Index
Index Locorum
Sanne Lind Hansen
Cand.mag. i etnografi og klassisk arkæologi og tillægsuddannelse fra Danmarks Journalisthøjskole. Sanne arbejder primært med antropologi, arkæologi og tidlig historie. Hun har desuden særligt ansvar for kommissionsaftaler - og en fortid på Antiksamlingen ved Nationalmuseet.
Pressen skrev
Nanno Marinatos, Gnomon - Kritische Zeitschrift für die gesamte klassische Altertumswissenschaft
"The book has to be commended for its scope and for raising important questions that pertains to how we interpret archaeological evidence."
"N. has drawn attention to the wealth of cultic performances that characterized the entire E. Medditerranean and the Near East."
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…