PIRLS 2016
En international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse
En del af fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Danske børn i 4. klasse læser ikke så godt, som de gjorde for fem år siden. Efter 15 år med stadig bedre præstationer er det i 2016 gået tilbage for de danske elever. Selv om de ligger over gennemsnittet for de deltagende EU-/OECD-lande, læser danske børn nu signifikant dårligere end børn i vores nordiske nabolande. Det viser en ny undersøgelse af danske elevers læsekompetence, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet, har stået for.
Hvert femte år kortlægger Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) udviklingen i læsekompetence i mere end 50 lande. Undersøgelsen giver et kvalificeret billede af, hvordan danske elever læser sammenlignet med andre landes elever. Danske 3.-klasser har for første gang også deltaget i PIRLS-undersøgelsen.
Bind 1 præsenterer analyserne og de internationale tabeller, mens bind 2 indeholder fem af de tekster, der indgik i undersøgelsen, bedømmelsesvejledninger og bilagstabeller.
Undersøgelsens hovedresultater er sammenfattet her:
Links
Læs mere om Pirls og konferencen her: http://edu.au.dk/forskning/internationaleundersoegelser/pirls/?utm_medium=email&utm_campaign=Hvor%20godt%20lser%20danske%20brn%20ben%20pressekonference&utm_content=Hvor%20godt%20lser%20danske%20brn%20ben%20pressekonference+CID_2e6f74212d257149947e958583a94d87&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=Ls%20mere%20om%20PIRLS
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…