Aarhus Universitetsforlag
Cover

Mere om bogen

Om bogen

På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav.  

Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse. 

Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag.  

Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.

Hør Simon Skov Fougt fortælle om Håndbog i scenariedidaktik i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd.

Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.

Pressen skrev

Folkeskolen.dk, Christina Krolmer
"Som lærer kan jeg nikke helt genkendende til, både de beskrevne fordele og ulemper ved scenariebaseret undervisning, men jeg er ikke i tvivl om at de undervisningsforløb, der står klarest i min erindringsportfolio og som lærer gør mig mest stolt, er scenariebaserede!"

DBC, Lektørudtalelse
"Det er en yderst velskrevet og inspirerende udgivelse, som både giver lyst til at undervise scenariedidaktisk samt værktøjer til at lykkes med det. De mange praktiske eksempler gør det let at omsætte teori til egen undervisningspraksis. Bogen kan læses i sin helhed, eller man kan nøjes med at læse introduktionen til emnet samt de relevante fagområder."

Folkeskolen.dk
Interview: "Hverdagen ind i skolen: Ny håndbog giver hjælp til mere meningsfuld undervisning"
02.06.2022

Tilføjet til kurven

Gå til kassen