Håndbog i scenariedidaktik
En del af serien Didaktiske studier (8) , og fagområdet Pædagogik
Redigeret af
Simon Skov Fougt,
Jeppe Bundsgaard,
Thorkild Hanghøj og
Morten Misfeldt
Med bidrag af
Bjarke Lindsø Andersen,
Ida Viola Kalmark Andersen,
Loa Ingeborg Bjerre,
Morten Blomhøj,
Raffaele Brahe-Orlandi,
Jesper Bruun,
Jeppe Bundsgaard,
Anders Stig Christensen,
Ove Christensen,
Marianne Dietz,
Jens Dolin,
Stine Ejsing-Duun,
Simon Skov Fougt,
Roland Hachmann,
Thorkild Hanghøj,
Thomas Illum Hansen,
Sanne Harder,
Viktor Holm-Janas,
Margit Eva Jensen,
Erik Ottar Jensen,
Dorte Moeskær Larsen,
Bent Kofod Lindhardt,
Rasmus Fink Lorentzen,
Karen Lund,
Rikke Magnussen,
Nadine Malich-Bohlig,
Morten Misfeldt,
Louise Molbæk,
Anne-Mette Nortvig,
Camilla Kølsen Petersen,
Morten Raahauge Philipps,
Jens Aage Poulsen,
Lilian Rhode,
Helle Rørbech,
Mikael Skånstrøm,
Lone Krogsgaard Svarstad,
Jan Sølberg,
Anders Vestergaard Thomsen,
Karen Alavi Voigt og
Nina Waaddegaard
Mere om bogen
Om bogen
På plejehjemmet spørger skoleelever mennesker med demens om deres dagligdag. I fødevarelaboratoriet forsøger de at få hold på enzymerne i en kemisk proces, mens andre laver opslag for den lokale optiker på sociale medier. Det lyder ikke umiddelbart som undervisning i den danske grundskole, men det er netop, hvad det er – langt fra udenadslære og terperi, men tæt på en moderne verdens komplekse krav.
Håndbog i scenariedidaktik giver en grundig introduktion til, hvordan scenariedidaktik kan praktiseres i folkeskolens fag. Med et væld af eksempler fra forløb som Marsbasen, Naturfagsmaraton og Vismandsspillet fortæller 40 forskere, praktikere og læremiddeludviklere om deres erfaringer med scenariedidaktik i dansk, matematik, naturfag, sprogfag, historie, samfundsfag og teknologiforståelse.
Bogens forfattere viser, hvordan lærere med scenariedidaktik kan gøre undervisningen aktuel og relevant for eleverne ved at engagere dem i virkelighedsnære eller forestillede problemstillinger. Metoden trækker omverdenens praksisformer ind i klasselokalet og introducerer eleverne til de konkrete kompetencer, som kommunikationskonsulenter, byplanlæggere, raketforskere og plejehjemsassistenter bruger i deres dagligdag.
Alt sammen med et nysgerrigt og selvkritisk blik for scenariedidaktikkens muligheder og begrænsninger som en ny måde at lære på i den danske grundskole.
Hør Simon Skov Fougt fortælle om Håndbog i scenariedidaktik i forlagets podcastserie Fagbøger, der giver genlyd.
Podcasten er produceret af Videnslyd for Aarhus Universitetsforlag.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Pressen skrev
Folkeskolen.dk, Christina Krolmer
"Som lærer kan jeg nikke helt genkendende til, både de beskrevne fordele og ulemper ved scenariebaseret undervisning, men jeg er ikke i tvivl om at de undervisningsforløb, der står klarest i min erindringsportfolio og som lærer gør mig mest stolt, er scenariebaserede!"
DBC, Lektørudtalelse
"Det er en yderst velskrevet og inspirerende udgivelse, som både giver lyst til at undervise scenariedidaktisk samt værktøjer til at lykkes med det. De mange praktiske eksempler gør det let at omsætte teori til egen undervisningspraksis. Bogen kan læses i sin helhed, eller man kan nøjes med at læse introduktionen til emnet samt de relevante fagområder."
Folkeskolen.dk
Interview: "Hverdagen ind i skolen: Ny håndbog giver hjælp til mere meningsfuld undervisning"
02.06.2022
Presserum
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…