Forbrugets kulturhistorie
Butik, by og forbrugere efter 1660
En del af fagområderne Kulturhistorie og Samfundsvidenskab
Redigeret af
Kasper H. Andersen,
Kristoffer Jensen og
Mikkel Thelle
Med forord af
Nina Koefoed,
Jeppe Nevers og
Mikkel Thelle
Med bidrag af
Kristoffer Jensen,
Mikkel Thelle,
Jon Stobart,
Jakob Ørnbjerg,
Kirsten Rykind-Eriksen,
Bertel Nygaard,
Jens Toftgaard,
Michael F. Wagner,
Kirsten Linde og
Helle Strandgaard Jensen
Mere om bogen
Om bogen
Forbrugets kulturhistorie forfølger forbruget af varer, oplevelser, rum og medier fra enevældens tid til i dag. Artiklerne spænder bredt fra udviklingen af småbutikker til nutidens store supermarkeder og fra den eksklusive diligencerejse til middelklassens bilferie. Bogen har blik for, hvordan stormagasiner i det sene 1800-tal gav borgerskabet opskriften på det gode liv, mens butikkernes spejlglasvinduer forandrede byens rum, skabte de moderne handelsstræder og vækkede begær hos promenerende forbrugere. Også tv drager, og bogen undersøger 1970'ernes debat om børns forbrug af børne-tv, reklamer og merchandise. For forbrug er ikke blot drømmenes holdeplads, men en kulturhistorisk faktor, der former og udvikler vores liv og samfund.
Indholdsfortegnelse
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…