Aarhus Universitetsforlag
Cover

Elever og lærere arbejder med procesorienteret skrivning og tekstbehandling. Forløb og erfaringer

Prodata / Delrapport: Procesorienteret skriftlig dansk med anvendelse af elektronisk tekstbehandling i folkeskolen. Et udviklingsarbejde i dansk på 3. og 4. klassetrin. Holmegårdskolen i Hjørring og Syvstjerneskolen i Værløse.

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

284 sider
Paperback
ISBN 87 7701 231 3

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Der er planlagt i alt 3 delrapporter i PRODATA-rækken. Heraf er denne rapport den midterste. Den første omhandler forældresiden, den anden beskriver elevernes og lærerens arbejde, og den sidste delrapport beskriver udviklinger og tendenser i børnenes tekster.

Denne rapport behandler hovedtrækkene i procesorienteret skrivepædagogik. Der redegøres for, hvorledes skriveproces og etb blev introduceret for lærerne og eleverne. Forløbet af de to skoleår beskrives. Elevreaktionerne belyses blandt andet ud fra to spørgeskemaundersøgelser.

De pædagogiske erfaringer søges sammenfattet. Det gælder såvel erfaringer med den pædagogiske tilrettelæggelse og undervisningspraksis som hovedlininer i elevernes udvikling med hensyn til det skriftlige arbejde - både skriveproces og anvendelse af etb.

Undersøgelser af børnenes læseudvikling, stavefærdigheder og håndskrift viser målelige udviklinger inden for nogle basisfærdigheder i modersmålsundervisningen.

Desuden omtales nogle væsentlige sidegevinster ved den anvendte arbejdsmåde, bl.a. med hensyn til læseindlæring specielt hos de svage elever, læsestrategier ved læsning af færdige tekster, i det mundtlig arbejde - især i samtalen, og i drenges og pigers forhold til computere.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen