
At konstruere professionel individualitet
- Om lærerens brug af talen om selvbestemmelse
Mere om bogen
Om bogen
Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom "deltagerstyring", "ansvar for egen læring", "sociale kontrakter" m.m. Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m. Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.
Forlaget skriver:
22 maj 2023
Lagersalg den 7. og 8. juni
Kig forbi, når vi holder lagersalg onsdag den 7. juni og torsdag den 8. juni - begge dage kl. 13.00 til 17.00.Her kan du købe…
15 maj 2023
Bogtorsdag 8. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 8. juni kl.…
17 april 2023
Bogtorsdag 11. maj
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 11. maj kl.…