
At konstruere professionel individualitet
- Om lærerens brug af talen om selvbestemmelse
Mere om bogen
Om bogen
Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom "deltagerstyring", "ansvar for egen læring", "sociale kontrakter" m.m. Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m. Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.
Forlaget skriver:
3 januar 2023
Bogtorsdage foråret 2023
Den anden torsdag i hver måned kan du komme ned på Det Kgl. Bibliotek i Aarhus og blive præsenteret for månedens nye udgivels…
22 december 2022
Mangler du årets underholdning til nytårsselskabet?
Nu kan du spille den store Tænkepause-bingo til H.M. Dronningens nytårstale. Print, klip og uddel vedhæftede bingoplader. Kry…
29 november 2022
Lagersalg den 6. og 7. december
Kig forbi, når vi holder lagersalg på tirsdag den 6. december og onsdag den 7. december - begge dage kl. 13.00 til 17.00.Her…