
At konstruere professionel individualitet
- Om lærerens brug af talen om selvbestemmelse
Mere om bogen
Om bogen
Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom "deltagerstyring", "ansvar for egen læring", "sociale kontrakter" m.m. Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m. Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.
Forlaget skriver:
27 november 2023
Ekstraordinært flyttelagersalg 5. og 6. december i Aarhus
Kig forbi, når vi holder ekstraordinært flyttelagersalg tirsdag den 5. december og onsdag den 6. december – begge dage fra kl…
14 november 2023
Black Friday den 24. november
Black Friday nærmer sig! Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vær blandt de første til at få besked om vores gode tilbud …
13 november 2023
Bogtorsdag 14. december
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 14. decembe…