Da skolen blev alles
Tiden efter 1970
En del af serien Dansk skolehistorie (5) , og fagområderne Historie og Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Da skolen blev alles. Tiden efter 1970 handler om en periode, hvor lommeregneren og computeren kom ind i timerne, idræt blev fælles for drenge og piger, og lilleskolerne fornyede friskoletraditionen. Der kom en ny opmærksomhed på elevernes sociale og etniske baggrund og på deres forskellige udvikling og talenter. Børn hverken kunne eller skulle lære det samme på samme tid, og elevplaner erstattede skoleskemaet. Ambitionen om at rumme langt de fleste elever inden for folkeskolen voksede sig stærkere, og omgangstonen blev mere demokratisk. Samtidig blev elevråd og forældrevalgte skolebestyrelser en del af skolernes hverdag. Der stod megen blæst om skolen perioden igennem: fra 1970'ernes indoktrineringsdebat over årtusindeskiftets ønsker om at styrke fagligheden til den løbende diskussion om lærernes arbejdstid. Meget forandrede sig, mens andet var som før. Dansk, matematik og historie var fortsat vigtige fag, efterhånden suppleret af engelsk. Der herskede enighed om, at skolen skulle bidrage til elevens personlige udvikling og til lighed, vækst og velstand. Spørgsmålet var blot hvordan. I debatten blandede mange stemmer sig, og skolen var ikke længere et anliggende kun for eksperter. Alle havde en mening.
Indholdsfortegnelse
Skolepolitik, visioner og debat
Skolens landskab og styring
Lærere
Pædagogisk udviklingsarbejde
Nyfaglighed
Medier og materialer
Læringsrum
Demokrati i elevhøjde
Trivsel og mistrivsel
Krop og sundhed
Orden og ansvar
Piger og drenge
Den flerkulturelle skole
En mangfoldighed af frie grundskoler
Tabere og talenter
Afslutning - Da skolen blev alles
Anette Stoffersen
Cand.mag. i historie og kunsthistorie. Med mere end 30 års erfaring som forlagsredaktør inden for især historie, kunst, kultur og rejser er Anette en alsidig redaktør, der bl.a. har stået for storværkerne Dansk skolehistorie 1-5 og Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker 1-22.
Pressen skrev
Danske Kommuner, Nyhedsmagasinet
"Det femte og sidste bind af skolehistorien, i anledning af
200-året for den
første skolelov i 1814, holder samme høje niveau som de fire
forudgående bind.
Det er en fornøjelse at læse og blive ledt igennem perioden fra
1970-2014."
"… et flot bogværk, der på værdig vis rammesætter 200 år med
offentlig skole
i Danmark."
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…