Aarhus Universitetsforlag
Cover

Cultic Theatres and Ritual Drama

Regional Development and Religious Interchangr between East and West in Antiquity

En del af serien Aarhus Studies in Mediterranean Antiquity (4) og fagområdet


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

395 sider ill., plates
Hardback
ISBN 87 7288 879 2

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Denne bog undersøger en række fund af teaterstrukturer i helligdomme i Grækenland (og antikke græske områder) og Italien, som ikke før har fået megen opmærksomhed.

Hidtil har man ment, at mange teaterlignende strukturer ved helligdomme var lavet til opførelse af litterære dramaer, men Inge Nielsen mener, at disse kun har haft plads i de store Panhellenske helligdomme, og at de "litterære" teatre som regel er meget større end dem, man finder ved de små lokale helligdomme. Hun mener, at de mange små teatre har været skueplads for rituelle dramaer, som havde forbindelse til myterne om helligdommens gud(er).

Ud over at undersøge teatrets rødder, så ser bogen også på kulturel interaktion mellem Øst og Vest.

Inge Nielsen har valgt to perioder: den såkaldt orientaliserende (tidlig arkaiske) i det 7. årh. f.Kr., hvor myter og ritualer kom til Vesten fra Østen; den hellenistiske periode fra ca. 330-30 f.Kr., hvor østlige guder blev "eksporteret" med oprindeligt navn, ritualer og helligdomme til Grækenland og Italien, mens der også var påvirkning den anden vej fra Vest til Øst.

Indholdsfortegnelse

Introduction:
Ritual Drama
Cultic Theatre
The Structure of the Present Volume

Regional Development: The East:

I. Egypt:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"

II. The Near East:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"

III. Anatolia:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for "Cultic Theatres"

Regional Development: The West:

IV. The Greek Area:
Minoan Crete
The Mycenaean Period
the Dark Age and the Orientalizing Period
Theories on the Origins of Greek Drama
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres
Regional Development

V. Italy:
Evidence for Phoenician Influence
Evidence for Greek Influence
Theories on the Origin and Development of Italic/Roman Drama
Evidence for Cultic Theatres
Typology and Regional Development

Religious Interchange: The Oriental Gods Move West:

VI. Introduction

VII. The Egyptian Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres

VIII. The Syrio-Phoenician Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres

IX. The Anatolian Gods:
Evidence for Ritual Drama
Evidence for Cultic Theatres

X. Conclusion

Notes

Table of Cultic Theatres

Abbreviations

Bibliography

Index of Subjects and Persons

Geographical Index

Index Locorum

Sanne Lind Hansen

Sanne

Cand.mag. i etnografi og klassisk arkæologi og har tillægsuddannelsen fra Danmarks Journalisthøjskole. Sanne arbejder primært med rejsebøgerne Vide verden og udgivelser inden for antropologi, arkæologi og tidlig historie. Hun har desuden særligt ansvar for udlandssalg og kommissionsaftaler og er den længst siddende redaktør på forlaget. For en menneskealder siden var hun bl.a. projektansat på Antiksamlingen ved Nationalmuseet.

Sanne Lind Hansen

Redaktør

Telefon: + 45 53 55 07 59

slh@unipress.au.dk

Pressen skrev

Nanno Marinatos, Gnomon - Kritische Zeitschrift für die gesamte klassische Altertumswissenschaft

"The book has to be commended for its scope and for raising important questions that pertains to how we interpret archaeological evidence."

"N. has drawn attention to the wealth of cultic performances that characterized the entire E. Medditerranean and the Near East." 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen