
Den vordende demokrat
En undersøgelse af skoleklassen som demokratisk lærested
En del af serien Magtudredningen, bogserien , og fagområdet Samfundsvidenskab
Mere om bogen
Om bogen
I den nuværende folkeskolelov hedder det i § 1, at skolen skal forberede eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Ganske bemærkelsesværdigt er det aldrig blevet undersøgt, hvor godt eller dårligt skolen egentlig lykkes med denne opgave. Det belyses i denne bog.
Med udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse blandt folkeskoleelever fra 4.-9. klasse analyseres folkeskolens praktiske oplæring til demokrati. Eksempelvis undersøges elevernes opfattelse af at kunne "være sig selv" og kunne ytre sig frit samt af deres forhold til klassefællesskabet og deltagelsen heri.
Spørgeskemaundersøgelsen suppleres af observationer af livet i klasseværelset samt interview med elever og enkelte lærere. Demokratierfaringerne deles analytisk op i en liberal og en republikansk dimension af hhv. individuelle rettigheder og delagtighed i fællesskabet.
I bogen fremlægges endvidere resultater af elevernes demokratiske erfaringer i konkrete sammenhænge som klasseværelset og elevrådet. Det viser sig, at medbestemmelsesgraden i mange skoleklasser er bemærkelsesværdig lav, og noget overraskende viser det sig, at elevernes tiltro til elevrådet - der udgør elevernes væsentligste kilde til erfaringer med repræsentativt demokrati - er markant faldende op gennem klassetrinnene.
Indholdsfortegnelse
Smagsprøve
Forlaget skriver:
3 oktober 2023
Bogtorsdag den 12. oktober
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 12. oktober…
18 september 2023
HISTORIEN LEVER 2023
Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 30. september og 1. oktober 202…
23 august 2023
Bogtorsdag 14. september
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 14. septemb…