Aarhus Universitetsforlag
Cover

Undervisning er dannelse

En del af serien Pædagogisk rækkevidde (7) og fagområdet


Tilgængelige e-bogs-formater: PDF, EPUB

{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}
Køb abonnement
72 sider
Hardback
ISBN 978 87 7184 390 3

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Elever går i skole for at lære noget. Om livet og for livet. Skolen er bare ikke lig med livet. Den er et nødvendigt skridt på den vej, vi alle sammen skal gå for at blive rustede til verden uden for klasseværelset. Men ingen skole uden undervisning. Eller uden lærere. Det er nemlig dem, der kan forvandle undervisning til livslang dannelse.

 

”Jeg håber, at mange vil få den i hånden og overkomme at lukke den op. For så vil de hurtigt blive grebet af dens sprog, dens billeder og refleksioner og åbenbaringer af sammenhængen mellem undervisning og dannelse. Som talt ud af mit hjerte.”

Marianne Jelved

”Det er lang tid siden, jeg har læst en fagbog, som har optaget mig og begejstret mig. Da jeg havde læst bogens 70 sider, var stor set alt understreget som vigtige passager i bogen! På en meget let tilgængelig måde formidles forholdet mellem dannelse, samfund og skole. Tak til Alexander von Oettingen for en yderst relevant og velskrevet bog midt i en brydningstid!”

Ina Rathmann, praksisudvikler hos Teach

Indholdsfortegnelse

Skolens paradoks

Filosofien om undervisning

Undervisning socialiserer

Effektiv undervisning

Undervisning, der danner

Undervisning og dannelse er en pligt

Cecilie Harrits

Cecilie

Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse, psykologi (bl.a. to nye serier, Pædagogisk rækkevidde og Didaktiske studier), kunsthistorie og samarbejde med kunst- og kulturmuseer. Hun har tidligere bl.a. arbejdet med kommunikation, kompetenceudvikling og videndeling. Inden hun kom til forlaget i efteråret 2014, var hun lærer i folkeskolen.

Cecilie Harrits

Redaktør

Telefon: +45 53 55 05 83

cha@unipress.au.dk

Pressen skrev

Thorkild Thejsen, Folkeskolen

"Undervisning er dannelse" er en letlæst bog om skolens kerneaktivitet og elevernes dannelse, der vækker til eftertanke og diskussion.

Læs hele anmeldelsen her:

https://www.folkeskolen.dk/626933/det-vigtigste-i-skolen-er-undervisningen

Lærer Rikke Josiasen for Frie Skolers Lærerforening

”I disse år, hvor skolen og ikke mindst undervisningen helst skal kunne måles og vejes, sammenlignes og rangordnes, er det befriende at have fokus på dannelsesaspektet i skolen, om ikke i andet, så i de par timer det tager at læse bogen”.

Læs hele anmeldelsen her: https://www.fsl.dk/aktuelt/godt-indspark-om-undervisningens-rolle/

Boy Olesen, Lektørudtalelse

”Denne titel er den syvende i forlagets serie, "Pædagogisk rækkevidde" og henvender sig fortrinsvis til grundskolelærere og studerende, men vil med fordel kunne læses af alle undervisere – der uden tvivl bifalder bogens fokusering af undervisningen i skolen. […] En lille god bog, der på en fin måde knytter undervisning og dannelse sammen. Som underviser bliver man ligesom løftet op over den almindelige dagligdag, og ser sin undervisning i et større perspektiv. Bogen pointerer, på en tankevækkende måde, at det er undervisningen der skal gives tilbage til læreren og skolen og ikke læring, inklusion, medborgerskab og andet. Bogen er velskrevet, lettilgængelig og udformet i lommeformat, så den kan tages med i baglommen.” 

Ove Christensen, Kulturkapellet

”Det er selvfølgelig en god og interessant bog, von Oettingen har skrevet. Det er imponerende, hvad han formår at formidle på de cirka 70 sider, han har til rådighed. Der er masser af tankegods og inspiration – og som jeg også her har vist: masser der lægger op til en diskussion og modsigelse. Og det vel også det, en bog skal kunne.” 

Læs hele anmeldelsen her: http://www.kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=753

Tilføjet til kurven

Gå til kassen