
Undersøgelse af specialundervisningen i Danmark
- en kvantitativ og kvalitativ redegørelse for situationen på 20.1 området
Mere om bogen
Om bogen
Denne bog rummer den første egentlige dybtgående undersøgelse af specialundervisningen i Danmark. Undersøgelsen peger på mange paradokser, men det vigtigste fund er, at en række skoler faktisk er i stand til at være meget rummelige. Det kræver imidlertid en fleksibilitet i den almindelige undervisning. Det betyder ikke, at specialpædagogik som et begreb overflødiggøres, tværtimod. Den moderne definition på specialpædagogik bliver, at det er betegnelsen for en pædagogisk virksomhed, der sættes ind for at forhindre en udgrænsning af individer eller grupper af individer på grund af disses forskelligheder. Målet er at tage hensyn til eller ligefrem udnytte menneskelige forskelligheder, og så har vi den rummelige, inkluderende skole – skolen for alle.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…