Uddannelse og job
Karrierelæring i skolen
En del af fagområderne Pædagogik og Uddannelse
Mere om bogen
Om bogen
Bogen findes også kapitelvis som Open Access hos JSTOR.
Når børn og unge skal lære om uddannelse, job og arbejdsliv, kræver det, at lærere og uddannelsesvejledere ved, hvilke aktiviteter der kan understøtte elevernes erfaringer og refleksioner. Undervisningen skal gøre eleverne nysgerrige og give dem lyst til at undersøge uddannelse og arbejdsliv. De skal opnå indsigt i mangfoldigheden af karriereveje og forskellige jobs betydning i samfundet. Undervisningen skal desuden danne grundlag for den uddannelsesvejledning, eleverne får tilbudt i udskolingen. De skal finde tryghed i og mod til at træffe deres egne valg.
Med afsæt i eksempler og øvelser viser bogens forfattere, hvordan lærere kan lave inddragende, motiverende og undersøgende undervisning, så eleverne får en nuanceret viden om uddannelse og job. Samtidig giver bogen en teoretisk baggrund for arbejdet med karrierelæring i skolen.
Bogen er finansieret af ’Fremfærd’. Find eksempel på en undervisningsplan og læs mere om karrierelæring her.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Pressen skrev
Vejlederen
"Bogen giver en teoretisk baggrund for at det er relevant på en systematisk, sammenhængende og meningsfuld måde at understøtte børn og unges karrierelæring gennem hele deres skoleforløb."
Forlaget skriver:
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…
4 september 2024
Efterårets første Bogtorsdag d. 12. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nye udgivelser til sæsonens…