
Tosprogede elevers danskkundskaber på folkeskolens ældste klassetrin
Mere om bogen
Om bogen
Hvordan klarer tosprogede elever sig i forhold til danske elever? Kan der påvises bedre danskkundskaber hos tosprogede elever, der har deltaget i undervisning i deres modersmål?
På baggrund af en forhandling i Folketinget om et beslutningsforslag om afskaffelse af den kommunale pligt til at tilbyde modersmålsundervisning bad Undervisningsministeriet Danmarks Pædagogiske Institut om at foretage to undersøgelser, der kunne give dokumentation om og svar på de stillede spørgsmål.
Den første undersøgelse omhandler 2.899 dansksprogede og tosprogede elever på 8. og 9. klassetrin. Den blev gennemført midt i skoleåret 1996-96 med deltagelse af elever fra 159 klasser fra hele landet.
Rapporten redegør for den dokumentation, der ligger til grund for de givne svar.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…