Aarhus Universitetsforlag
Cover

Styrk kvaliteten af dagtilbud i Danmark

Data, forskningsviden og kompetenceudvikling

En del af serien Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS (3) , og fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

97 sider E-bog PDF
ISBN 978 87 7184 911 0

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

STYRK KVALITETEN AF DAGTILBUD I DANMARK FINDES KUN I E-BOGSUDGAVE OG IKKE SOM TRYKT BOG

Forskningsrapporten Styrk kvaliteten af dagtilbud i Danmark viser, at brug af data kan være med til at forbedre børns trivsel, læring og udvikling i dagtilbuddet. Rapporten er udarbejdet som en del af Program for læringsledelse – dagtilbud, og grundideen har været at stille data og analyseresultater om børn, ansatte og forældre i dagtilbud til rådighed for alle institutioner og medarbejdere med henblik på at gennemføre datainformerede indsatser og praksisnær kompetenceudvikling.

Mens dette er velkendt i skoleverdenen, er det langt mindre brugt på dagtilbudsområdet. Men rapporten viser, at det nytter. Ved at sammenligne data fra et omfattende survey fra 2015 med tilsvarende data fra 2017 kan man se, at både trivsel og relationen mellem børn og voksne ifølge børnenes vurdering var høj i 2015, og denne høje vurdering er blevet fastholdt i 2017. Ifølge forældrenes besvarelser er der fremgang både med hensyn til deres tilfredshed med dagtilbuddet og deres vurdering af den information, de får fra og om dagtilbuddet.

Ifølge kontaktpædagogernes vurdering af børnene var der fremgang med hensyn til børnenes motorik og fysiske aktivitet, og de vurderede også børnenes kommunikation, sprog og sociale færdigheder højere. Disse og en lang række andre resultater kan læses i rapporten, hvor der også tages en række metodiske forbehold, som er vigtige, når man studerer resultaterne.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen