![Cover](/media/20215/studiestoette.jpg?width=360)
Studiestøtte
En grundbog
En del af fagområderne Uddannelse, Pædagogik, Psykologi og Sundhed
Redigeret af
Rune Kappel og
Louise Margrethe Pedersen
Mere om bogen
Om bogen
Mange uddannelsesinstitutioner oplever, at studerende i stigende grad har behov for studiestøtte. Når studerende henvender sig, er de ofte overbelastede, har svært ved at koncentrere sig, føler sig isolerede eller mangler motivation. Studielivet kan være hårdt, og særligt unge med psykiske eller neurologiske funktionsnedsættelser kan slå sig på det. De har derfor en lovgivningsbestemt ret til studiestøtte i forbindelse med deres uddannelsesforløb.
Studiestøtte. En grundbog giver vejledere, undervisere, mentorer og støttepersoner viden om studiemæssige vanskeligheder og studiestøttende tilgange og metoder. På baggrund af forløb med tusindvis af studerende har Rådgivnings- og støttecentret på Aarhus Universitet opbygget en omfattende viden og erfaring, der kan kvalificere arbejdet med at støtte studerende med funktionsnedsættelser i at håndtere deres studieliv.
Bogen henvender sig også til professionelle på ungdoms- og videregående uddannelser, der i deres daglige arbejde møder elever og studerende, som kæmper med vanskeligheder i relation til deres uddannelsesforløb, uden nødvendigvis at have en diagnosticeret funktionsnedsættelse.
Studiestøtte. En grundbog er den første danske præsentation af, hvordan man kan forstå og arbejde med studiestøtte, der er en væsentlig og voksende samfundsopgave.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Forlaget skriver:
8 juli 2024
Ny forskningsfestival: Sandbjergmødet
Du er inviteret til den nye forskningsfestival: Sandbjergmødet. For kun 95 kr. giver Sandbjerg Gods dig muligheden…
3 juni 2024
Lagersalg 4. juni
Sæt kryds i kalenderen og kig forbi, når vi holder stort flyttelagersalg igen tirsdag den 4. juni 2024 fra kl. 13:00 til 18:0…
29 maj 2024
Bogtorsdag 6. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 6. juni kl. 16-17 …