Studier i pædagogisk sociologi
En del af serien Asterisk (10) , og fagområderne Pædagogik og Sociologi
Redigeret af
Hans Dorf og
Niels Rosendal Jensen
Med bidrag af
Frans Ørsted Andersen,
Jørn Bjerre,
Ulf Brinkkjær,
Hans Dorf,
Ingelise Flensborg,
Marianne Høyen,
Niels Rosendal Jensen,
Ida Juul,
Tilde Mette Juul,
Klaus Kasper Kofod,
Christian Christrup Kjeldsen,
Anne Larson,
Jonas Lieberkind,
Line Lerche Mørck,
Marcella Milana,
Stavros Moutsios,
Søren Nagbøl,
Lisa Rosén Rasmussen,
Charlotte Ringsmose og
David Reimer
Mere om bogen
Om bogen
I Studier i pædagogisk sociologi kortlægger forskere fra DPU - Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse - den pædagogiske sociologis udvikling og aktualitet. Bogen indeholder kapitler om både national og transnational uddannelsespolitik og om uddannelsesinstitutionernes didaktik og faglighed på forskellige uddannelsestrin. Desuden er der kapitler om intervention, ulighed og mønsterbrydning i uddannelsessystemet og eksempler på særlige metodiske tilgange til den pædagogiske sociologi.
Studier i pædagogisk sociologi kan læses som et bidrag til en forståelse af de komplekse politiske, sociale og organisatoriske sammenhænge, der danner ramme om pædagogisk praksis på tværs af uddannelsesområder og -institutioner.
Bogen er især henvendt til studerende på kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi og på professionsuddannelserne. De 20 kapitler giver os ny viden om, hvordan vi kan forstå og håndtere børns, unges og voksnes læring og socialisering i et samfundsmæssigt perspektiv.
Indholdsfortegnelse
Forskning i pædagogik, uddannelse og samfund
- af Hans Dorf og Niels Rosendal Jensen
Del I Pædagogisk sociologis aktualitet
1. Hvad er det særlige ved pædagogisk sociologi?
- af Christian Christrup Kjeldsen
2. Pædagogisk sociologi og debatten med de kognitive videnskaber
- af Jørn Bjerre
3. Uddannelsessamfundet og den edukative diskurs
- Jonas Lieberkind
Del II Udannelse og uddannelsespolitik i en transnational kontekst
4. Sociale institutioner og det komparative studium af uddannelse
- af Stavros Moutsios
5. Europæisk governance og uddannelse
- af Marcella Milana
6. Livslang læring
- af Anne Larson
7. Organisation og ledelse i pædagogiske organisationer
- af Klaus Kasper Kofod
Del III Pædagogisk sociologiske perspektiver på særskilte uddannelsesinstitutioner
8. Undervisningskvalitet, skolepolitiske diskurser, faglighed og lærerpraksis
- af Hans Dorf
9. Fra klasseværelse til læringslandskab
- af Lisa Rosén Rasmussen
10. Lærere og læreruddannelse
- af David Reimer
11. Når studerendes uddannelsesinteresser udfordrer universitetspædagogikken
- af Tilde Mette Juul
12. Danske håndværkeruddannelser i et in- og eksklusionsperspektiv
- af Ida Juul
13. Alternativer til bande-exit
- af Line Lerche Mørck
Del IV Social og uddannelsesmæssig ulighed
14. Anerkendelse
- af Niels Rosendal Jensen
15. Mønsterbrydning for drenge på kanten
- af Frans Ørsted Andersen
16. Forholdet mellem familiebaggrund og karakterer i folkeskolen
- af Ulf Brinkkjær
17. Ulighed og inklusion
- af Charlotte Ringsmose
18. Ulighed blandt substantielle friheder
- af Christian Christrup Kjeldsen
Del V Særlige tilgange til pædagogisk sociologi
19. Fortællinger, historier og narrativer i biografiforskning
- af Marianne Høyen
20. Om performance og oplevelsesanalyse
- af Søren Nagbøl og Ingelise Flensborg
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Links
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…