Aarhus Universitetsforlag
Cover

Skole, natur og fantasi

En del af fagområderne og


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

334 sider ill.
Paperback
ISBN 87 7934 144 6

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Det ældste menneske er flere millioner år gammelt, og vores egen art er 100.000 til 200.000 år. Skolen for alle er kun ca. 200 år gammel - ikke meget, når man betænker, at den skal rumme og "danne" elever, der bærer rundt på så gammel en arv som vores.

Menneskets lærelyst og -evner er formet lag efter lag af evolutionen gennem mindst to millioner år, og da den lyst og de evner var nye, skulle de ikke bruges på skole, men på at klare sig i en vanskelig verden. Menneskene blev til på den afrikanske savanne, og de levede et hårdt jæger-samlerliv. Men hvilken rolle spiller elevernes nedarvede natur fra de vanskelige savannedage for skolens problemer i dag?

Kirsten Paludan påviser i denne bog, at det vi fra naturens hånd er indrettet på at lære, langtfra altid falder sammen med det, vi skal lære i skolen. Når den nedarvede bagage af interesser støder sammen med skolens kan der opstå problemer. For de nedarvede interesser er koblet til nedarvede måder at tænke på, som kan være vældig fornuftige og givtige, men som også i mange tilfælde går på tværs af de tænke­måder, som skolen kræver og næsten forudsætter.

Det nedarvede tænke- og læreudstyr, vores kognitive natur, kan give alvorlige forståelsesproblemer, hvis man som underviser ikke gør sig klart, hvori den består og hvordan den til syvende og sidst kan udnyttes i undervisningen.

Pressen skrev

Finn Bjerregaard Kaskelot

"Engang imellem sker det, at du får en bog i hånden, som giver dig følelsen af, at du er med til at opdage noget nyt. ...[bør] læses af enhver nuværende og kommende lærer."

Claus Hviid Christensen Aktuel Naturvidenskab

"... en tankevækkende og inspirerende bog ... kan læses med udbytte af alle, der interesserer sig for undervisning."

Henrik Munch Halvorsen Lektørudtalelse

"Meget interessant fagbog ... levende fortalt i et letforståeligt sprog, som gør, at bogen næsten kan læses som en roman, uden at fagligheden forsvinder."

Tilføjet til kurven

Gå til kassen