Aarhus Universitetsforlag
Cover

Modernismens ansigter

En del af fagområderne og


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

452 sider rigt ill.
Hardback
ISBN 978 87 7184 963 9

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Omkring Første Verdenskrig undergik alle kunstneriske udtryk store forandringer. Den russiske maler Wassilij Kandinskij opløste enhver genkendelighed til punkter og linjer. Hans landsmand, komponisten Igor Stravinskij, forkastede den klassiske ballets lethed og erstattede yndefulde spring med stampende, indadvendte fødder. Digtere skrev værker fulde af meningsløse ord som ”gaga blung” og samlede sig i en bevægelse af multikunstnere, de kaldte for Dada, mens irske James Joyce og engelske Virginia Woolf forlod de traditionelle romanformer og hengav sig til litterære karakterers associative bevidsthedsstrømme. Den gamle kunst mistede sin selvfølgelighed.

I Modernismens ansigter undersøger professor emeritus Peer E. Sørensen, hvordan værdisammenbruddet i kølvandet på krigens ekstreme rædsler skabte grobund for modernismens radikale brud med fortiden. Bogen viser både, hvordan revolutioner, fascisme og vold gennemsyrer modernismen, og at den som kunstnerisk strømning er mere og andet end krig og kaos. Den rummer skelsættende visioner, æstetiske og eksistentielle eksperimenter samt en rigdom af nye kunstneriske udtryk. ”Hele denne litteratur er stormløb mod den sidste jordiske grænse”, skrev forfatteren Franz Kafka i sin dagbog. Modernismens ansigter handler om dette stormløb og om alle de erfaringer, der gjorde det umuligt at vende tilbage til kunsten før modernismens gennembrud.

Pressen skrev

Jan Maintz, Information

"Den modernistiske kunst er det rystede menneskes reaktion på modernitetens radikale forandringer af menneskelivet. Peer E. Sørensen har skrevet et storværk med indsigter i modernismen, kunstværker, teorier og historien."

"Bogen fortjener et internationalt publikum, og hvis (unge) læsere af modernismen kender blot en del af de kontekster, Sørensen præsenterer, kan de med fornøjelse forstå den unikke eksplosion af kunstnerisk rigdom, som det modernitetsramte menneske skabte i det 20. århundrede. Og forstå dybderne i - og forsiderne og bagsiderne af - den modernitet, vi stadig lever i - og det meningstab, vi for så vidt stadig lever med."

 

Jes Stein Pedersen, Politiken

”Peer E. Sørensens fremragende værk om modernistisk kunst, litteratur og musik sætter kursen, så intet kan misforstås fra første færd. Modernismens stilarter og bevægelser udsprang af nogle fælles modernitetserfaringer, og Første Verdenskrigs værdisammenbrud var den voldsomste.

Sørensen, der er professor emeritus fra Aarhus Universitet og har udgivet en lang række bøger om dansk litteraturhistorie, er på færde både i dybden og bredden, og det er en kæmpe fornøjelse at opleve hans kollage tage form. Brede betragtninger i kombination med prægnante værkanalyser og gennemgange, der trækker på en rigdom af viden om kunst, filosofi, kultur, politik etc. Kloge ord, der trækkes ind, som når en mesterkok smager retten til med både dagligdags og eksotiske krydderier.” 

 

Information
Artikel: "En suveræn rejse rundt i modernitetens mentale kaos" af Jan Maintz
14.02.2020

Presserum

I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.

Forside (jpeg)

Download pressemeddelelse (pdf-format)

Tilføjet til kurven

Gå til kassen