Manden bag masken
Rossini og hans operaer
En del af serien Store komponister (3) , og fagområderne Musik, Biografi og Historie (nyere tid)
Mere om bogen
Om bogen
Allerede som dreng var Gioachino Rossini (1792-1868) et enestående musikalsk talent. Han opnåede at blive verdens førende komponist i en stærkt konkurrencebetonet operaverden og blev for en tid opfattet som kunstens Napoleon. Senere bevirkede en skiftende smag, at publikum mistede interessen for hans operaer. For at beskytte sig mod ydmygelsen gemte Rossini sig bag en maske, der viste ham som et jovialt, dovent og overfladisk geni. Det var denne maske, eftertiden fejlagtigt troede var den rigtige Rossini.
Manden bag masken gør op med myter og fordomme og skildrer den italienske mesters liv og karriere under Napoleons besættelse af Italien og i årene i Napoli og Paris efter den franske kejsers fald. Biografien gennemgår alle Rossinis 39 operaer kronologisk og inddrager den tids anmeldelser og mere end 3.500 breve og dokumenter. Centralt i denne samling er flere hundrede nyfundne breve, som Rossini skrev til sine forældre.
Thomas Milholt beskriver, hvordan det blev afgørende for Rossinis omdømme, at kunstner og værk blev set i en politisk og kulturhistorisk sammenhæng. Det påvirkede udformningen af hans operaer og fik indflydelse på samtidens og eftertidens vurdering af værkerne og mennesket bag dem.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Leif V.S. Balthzersen
Mag.art. i musikvidenskab. Leif har været musikchef for Sønderjyllands Symfoniorkester og Aarhus Symfoniorkester, ensemblechef for Århus Sinfonietta og er bestyrelsesformand for Aarhus Sommeropera. Han har desuden undervist på universiteter, Det Jyske Musikkonservatorium, Den Jyske Opera, højskoler, Folkeuniversitetet m.m.
Pressen skrev
Finn Byrgesen, bogsyn.dk
"... omfangsrig på både detaljer og overblik og leveret i et fint, velvalgt og meget jordnært sprog."
"Det er rart for vi elskere af den klassiske musik at blive vidne til under hvilke forhold, værkerne er opstået. Det får vi nu rig lejlighed til i bogen her, der er spækket med kilde- og værkhenvisninger."
Læs hele anmeldelsen her: http://bogsyn.dk/index.php/litteratur/1739-manden-bag-masken.html
Anne Marie Storm, historie-online.dk
"Han er kritisk overfor tidligere biografier om Rossini, der er præget af anekdoter og fordomme, som Rossini selv var med til at bygge op. Derfor titlen: Manden bag masken. [...] Forfatterens research er imponerende."
Læs hele anmeldelsen her: http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/musik-teater/manden-bag-masken
Eva Hvidt, Kristeligt Dagblad ****
"Det er en fin beretning for kendere, som i øvrigt lægger sig i forlængelse af forfatterens tidligere bog, ”Italiensk opera i guldalderen 1800-1850”, et kapitel der blev skrevet ud af musikhistorien."
”Rossinis musik var ikke forfejlet romantik bedømt ud fra den tyske musikæstetiks ophøjede tanker om den geniale ener og det absolutte værkbegreb. Komponisten var heller ikke kun ´den lystige fætter’ i italiensk opera, men en mere alsidig kunstner og en dygtig forhandler og organisator. Som kunstner træder den vittige Rossini nu frem som italiensk operas fornemme senklassicist.”
Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersDH***
"Rossini spillede poker med omverdenen. Deraf bogens titel ”Manden bag masken”.
"Der er fede og underholdende sider ind imellem, masser af relevant stof, men du kommer til at stoppe op nogle gange og puste ud".
"Milholt gennemgår alle Rossinis 39 operaer, næsten alle skrevet inden komponisten var fyldt 40."
Læs hele anmeldelsen her: http://gregersdh.dk/manden-bag-masken-bog-om-rossini-22-5-2020/
Ulla Strømberg, Kulturkupeen****
"Journalisten og musikhistorikeren Thomas Milholt har skrevet en kildekritisk og systematisk analyse af Rossinis 39 operaer, men ikke en musikalsk gennemgang. ”Manden bag masken” er snarere et bevis på en teori, som Milholt meget klart lægger frem i åbningskapitlet og samler op i slutkapitlet. [...] Milholt vil forklare, at Rossinis popularitet har svinget igennem de seneste 150-180 år afhængig af politiske og dermed også ideologiske bølger.
Tiden er knagende interessant. Det ene år står Napoleon og tilbyder italienerne fred og fordragelighed, få år efter er han væk og et nyt regime dominerer. Denne komplicerede vekselvirkning bliver også Rossinis skæbne, da han endelig er ved at falde til i Paris i slutningen af 1820-erne. [...] Alt det og mere til kan Thomas Milholt til fingerspidserne."
Læs hele anmeldelsen her: https://www.kulturkupeen.dk/manden-bag-masken-rossini-og-hans-operaer-ny-operabog/
Lektørudtalelse af Poul Flou Pedersen
"Det er en særdeles velfortalt biografi, Milholt har skrevet, og det omfattende stof er fornemt disponeret af en ægte formidler. Dette nye danske standardværk om Rossini er tillige smukt udformet."
Kirsten Neel Harry, Ascolta
”Det er spændende læsning, hvor hver side er fyldt med information, noteapparatet omfattende, men også tiltrængt med en så minutiøs gennemgang af Rossinis liv og værk, hvoraf mange detaljer træder frem med ny viden”.
Thomas Teilmann Damm, PubliMus
"Rossini er blevet genopdaget, og bølgen med historisk opførelsespraksis har kun forstærket interessen. […]
Styrken ved Manden bag masken. Rossini og hans operaer ligger i kombinationen af den store detaljerigdom og de vide udblik til tidens samfundsmæssige og politiske forhold. […]
Da Milholts projekt i høj grad kan beskrives som en udfordring til gamle fordomme og ortodoksier, når det gælder Rossini, er det forståeligt, at han har trukket på nye metoder og benyttet sig af nye narrative strategier. [… ]
Milholt bringer os up to date, korrigerer en række myter, misforståelser og stereotyper og trækker på et enormt kildemateriale, herunder 246 hidtil ukendte breve, der først dukkede op i 2001. Manden bag masken. Rossini og hans operaer er samtidig en diger, flot udgivelse med et generøst og indbydende billedmateriale."
Steffen Gliese, pov.international
”Især et enestående fund, udgivet som bind 3A, udgør en væsentlig kilde: godt 300 breve, som Rossini skrev til sine forældre i sine aktive år. Det er ikke alene i dansk sammenhæng, men internationalt, første gang, at en biografi systematisk gør brug af disse breve, og man må også takke Aarhus University Press for i en serie, der utvivlsomt vil introducere mere gammelkendte komponister, at give plads til at minde os alle om det hængeparti i dansk operatradition, der vedrører rehabiliteringen af den italienske neoklassicisme.”
Læs hele anmeldelsen her: https://pov.international/sfinksens-gade-en-ny-biografi-om-rossini/
Presserum
I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…