
Læreren i midten
En del af fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Alle har en mening om folkeskolen. Af gode grunde. De fleste af os har gået i den, og størstedelen af os vælger den fortsat til vores børn. Den er stadig det sted, hvor samfundet realiserer sine fineste idealer. Det sker hver dag.
Men folkeskolen befinder sig også i et krydspres, der gør den sårbar. Flere vælger et andet skoletilbud til deres børn, mens færre uddanner sig til lærer. Inklusionsudfordringer og forventninger til trivsel stiger, mens de faglige resultater stagnerer. Samtidig mener mange, at skolen skal løse nye problemer og imødekomme nye behov. Få anlægger et helhedsperspektiv, og krydspres bliver til krydsild.
Læreren i midten er en krønike om skolens og lærernes betydning for opbygningen af det moderne Danmark. Bogen skildrer, hvordan skolen bevæger sig fra en sekundær position til samfundets midte, hvor forskelligheder mødes og forvandles i fælles ambitioner og idealer. Derfor står skolen i dag midt i samfundets konflikter og tvivl.
Stefan Hermann argumenterer for, at lærerne i dag ikke primært skal samle sig om det, de er imod, men i stedet må forene sig i det, de er for. Lærerprofessionen skal hjemtage kritikken af sig selv og skolen og ikke lade den udlicitere til forskere og politikere, forældre og interesseorganisationer. Bogen er derfor ikke alene en bog om lærerne og samfundet, men også en bog til dem.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
14 august 2025
Kom til Bogtorsdag den 11. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…