
Læremidlernes danskfag
En del af serien Didaktiske studier (1) , og fagområdet Pædagogik
Redigeret af
Jesper Bremholm,
Jeppe Bundsgaard,
Simon Skov Fougt og
Anna Karlskov Skyggebjerg
Med bidrag af
Jesper Bremholm,
Jeppe Bundsgaard,
Simon Skov Fougt,
Anna Karlskov Skyggebjerg,
Bettina Buch,
Kristine Kabel,
Ulf Dalvad Berthelsen,
Morten Tannert,
Bergthóra Kristjánsdóttir,
Helle Rørbech,
Dorthe Carlsen og
Christina Matthiesen
Mere om bogen
Om bogen
Læremidler spiller en afgørende rolle i grundskolen. Alt fra kopiark til bøger og digitale portaler kræver, at lærere træffer didaktiske valg og vurderer, hvad eleverne skal lære og hvorfor. Det gælder også i skolens største fag, dansk, hvor læremidlerne præsenterer højst forskellige bud på god danskundervisning. Det kræver sin lærer at vælge til og fra.
I Læremidlernes danskfag undersøger en gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet, hvilke bøger og portaler der faktisk optræder i danskfaget, og hvad der kendetegner dem. På den baggrund diskuterer forskerne, hvordan læremidlerne lever op til de krav og udfordringer, som et globaliseret og digitaliseret samfund stiller.
Bogen tegner et broget billede af danskfaget, hvor formelle færdigheder og nationale forestillinger dominerer, mens elevernes egne erfaringer og kommunikation med omverdenen sjældent bliver inddraget. Det centrale spørgsmål er, om vi har det danskfag, vi ønsker os.
Indholdsfortegnelse
Forlaget skriver:
30 juni 2022
Kulturmødet Mors 2022
Vi glæder os til Kulturmødet Mors 2022! Fra den 25.-27. august kan du opleve spændende oplæg med forfatterne til vores nyeste…
10 juni 2022
Lagersalg den 15. og 16. juni 2022
Køb dig fattig i bøger og rig på viden! Kig forbi, når vi holder lagersalg onsdag den 15. juni og torsdag den 16. juni – beg…
24 maj 2022
En lysende stjerne på den faglitterære himmel er slukket
Søren Mogensen Larsen, redaktionschef på Aarhus Universitetsforlag, er gået bort efter længere tids sygdom. Han var en lysend…