At konstruere professionel individualitet
- Om lærerens brug af talen om selvbestemmelse
Mere om bogen
Om bogen
Professionelle og klienter i moderne offentlige institutioner lever under former for social dominans, hvor man foretrækker at gøre ting med ord i stedet for med vilkårlig tvang. I afhandlingen udforskes det strategiske spillerum i kommende læreres brug af selvbestemmelsesterminologi, såsom "deltagerstyring", "ansvar for egen læring", "sociale kontrakter" m.m. Selvbestemmelsesterminologien lægger op til procedurer for samvær, som iscenesætter elever som deltagere, hvis behov, ønsker og interesser der skal tages udgangspunkt i: Dels har vi en tale om deltagerstyring, demokrati og ligeværdig dialog. Dels er denne indskrevet i regulativer om undervisningspligt, lærer- og elevroller, magt m.m. Hvad vil det sige at bestemme selv inden for rammen af en selvbestemmelsesterminologi, som er blevet til et professionelt kommunikationskoncept, som den professionelle er forpligtet på at iscenesætte sit forhold til sin klient igennem? Til at undersøge denne problematik udvikles i afhandlingen en analysestrategi, som modstiller indsigter fra henholdsvis Michel Foucault og Jürgen Habermas.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…