
Forbrugets kulturhistorie
Butik, by og forbrugere efter 1660
En del af fagområderne Kulturforskning og Samfundsvidenskab
Redigeret af
Kasper H. Andersen,
Kristoffer Jensen og
Mikkel Thelle
Med forord af
Nina Koefoed,
Jeppe Nevers og
Mikkel Thelle
Med bidrag af
Kristoffer Jensen,
Mikkel Thelle,
Jon Stobart,
Jakob Ørnbjerg,
Kirsten Rykind-Eriksen,
Bertel Nygaard,
Jens Toftgaard,
Michael F. Wagner,
Kirsten Linde og
Helle Strandgaard Jensen
Mere om bogen
Om bogen
Forbrugets kulturhistorie forfølger forbruget af varer, oplevelser, rum og medier fra enevældens tid til i dag. Artiklerne spænder bredt fra udviklingen af småbutikker til nutidens store supermarkeder og fra den eksklusive diligencerejse til middelklassens bilferie. Bogen har blik for, hvordan stormagasiner i det sene 1800-tal gav borgerskabet opskriften på det gode liv, mens butikkernes spejlglasvinduer forandrede byens rum, skabte de moderne handelsstræder og vækkede begær hos promenerende forbrugere. Også tv drager, og bogen undersøger 1970'ernes debat om børns forbrug af børne-tv, reklamer og merchandise. For forbrug er ikke blot drømmenes holdeplads, men en kulturhistorisk faktor, der former og udvikler vores liv og samfund.
Indholdsfortegnelse
Forlaget skriver:
3 oktober 2023
Bogtorsdag den 12. oktober
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 12. oktober…
18 september 2023
HISTORIEN LEVER 2023
Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 30. september og 1. oktober 202…
23 august 2023
Bogtorsdag 14. september
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 14. septemb…