
Fascination og forretning
i dansk tv-sport
Mere om bogen
Om bogen
Sport er benhård træning, ekstreme fysiske præstationer og millionkontrakter. Sport er eliteidræt, storskærme og miniputterne på skolens mudrede fodboldbane. Sport er også - og i høj grad - afslapning, spænding og socialt fællesskab foran fjernsynet hjemme i stuen. Sport er derfor 'big business' af afgørende betydning for danske tv-stationer, der kæmper om de vigtigste sportsgrene og de store internationale sportsbegivenheder.
Fascination og forretning i dansk tv-sport sætter fokus på forholdet mellem sport, tv og sportspublikum i Danmark og trækker en linje fra tv-sportens tidlige barndom over Gunnar 'Nu' Hansen og frem til i dag, hvor komplekse og tætte former for samarbejder mellem tv-stationer, virksomheder og sportsorganisationer udøver en voksende kontrol over de sportsbegivenheder, der vises på fjernsynet.
Bogen belyser, hvordan tv og sport er blevet mere og mere afhængige af hinanden i en politisk kamp om folkekultur, fascination, teknologi og penge.
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING
MONOPOLDAGE
Kultur og kommercialisering
TV-KONKURRENCE
Markedskræfter, partnerskaber og polarisering
SPORT PÅ SKÆRMEN
HVOR POPULÆRT ER TV-SPORT?
TV-SPORTENS OPLEVELSESVÆRDI
TV OG SPORT I ET NYT MEDIELANDSKAB
REFERENCER
Forlaget skriver:
20 marts 2023
Bogtorsdag 13. april
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 13. april k…
14 marts 2023
Historiske Dage 2023
Mød forfattere fra Aarhus Universitetsforlag til Danmarks største historiefestival, når vi gæster Historiske Dage 2023!Til…
10 marts 2023
Grænseløs bogbazar
Den 11 marts er der Bogbazar i Studenterhus Aarhus! Det afholdes i forbindelse med Århundredets festival, som i år sætter fok…