Evaluering på godt og ondt
En del af serien Pædagogisk rækkevidde (18) , og fagområdet Pædagogik
Mere om bogen
Om bogen
Evaluering betyder vurdering. Det foregår hver dag i skolen. Lærerne evaluerer eleverne, eleverne vurderer lærerne, staten evaluerer eleverne og skolen lærerne. Formålene er forskellige, og det er deres virkning også. Nogle evalueringer kan gøre os dygtigere, andre kan kontrollere os. Derfor er det vigtigt, at lærere kender til evaluering på godt og ondt.
Hør Jens Dolin fortælle om Evaluering på godt og ondt i forlagets podcastserie Pædagogisk rækkevidde.
Podcasten er produceret af Videnslyd.
Indholdsfortegnelse
Læseprøve
Cecilie Harrits
Cand.mag. i litteratur- og kunsthistorie og læreruddannet med linjefag i dansk og specialpædagogik. Cecilies ansvarsområder er pædagogik, uddannelse og psykologi samt litteratur- og kunsthistorie. Hun står i spidsen for serien Pædagogisk rækkevidde og varetager en række af forlagets samarbejder med kunst- og kulturinstitutioner. Cecilie er optaget af bæredygtig bogproduktion og grøn omstilling i forlagsbranchen.
Pressen skrev
✓✓✓✓
Lotte Max Ibsen Bank, Uddannelsesbladet
"Det er her værd at fremhæve det sidste kapitel i bogen: "Fremtidens evalueringer", hvor forfatteren giver konkrete bud på, hvordan man fremover kan bruge evalueringskulturen. Han beskriver her, hvordan det formative og summative kan kombineres. Altså hvordan kan data fra de eksterne evalueringer bruges til at forbedre vores undervisning? Samtidig definerer Jens Dolin her selve den praktiske ramme for evalueringerne, hvis man trods alt vil lykkedes med evalueringerne. Bogen er velskrevet og letlæst. Den er meget konkret, overskuelig og inddelt i korte, præcise kapitler."
Boy Olesen, lektørudtalelse
Den gode evaluering er nødvendig for at understøtte elevers læring – men hvad er evaluering egentlig? Det giver denne bog et bud på til glæde for alle undervisere i grundskolen.
Tankgangen bag New Public Management risikerer at fremme værdier i uddannelsessystemet, der er i strid med vores danske skoletænkning. Skolen har udviklet feedback-kultur i forhold til den enkelte elev, som medfører forbedringer og øget læring - men evalueringer kan også give misvisende resultater, hvis de ikke giver et dækkende billede af det, de skal evaluere. Bogen giver en definition på, hvad evaluering er, og stiller spørgsmålet: "Hvordan ved vi om det virker"? Af øvrige emner i bogen kan nævnes: Karakterer, prøver, test-feedback og faglig progression og evalueringer af undervisningen.
Bogen er endnu engang en relevant titel i serien ”Pædagogisk rækkevidde”, der har til formål at inspirere praksisnær pædagogisk udvikling. Bogen er velskrevet, meget konkret og let overskuelig. Kapitlet ”Fremtidens evalueringer" er værd at fremhæve, da der gives et bud på, hvordan det formative og det summative kan kombineres. Bogen vil være særdeles velegnet som grundlag for udviklings- og eller studiekredsarbejde.
Hans Erik Hansen, Magasinet Frie Skoler
”Jens Dolins bidrag til bogserien ' Pædagogisk Rækkevidde' er en lille perle. Gennem seks kapitler får læseren en grundig og praksisnær indføring i de evalueringsmetoder, vi anvender i skolen. Både dem vi bruger i den daglige undervisning, og dem vi er pålagt udefra. Og uden at opstille en liste over " de gode" og " de onde" lader Jens Dolin aldrig læseren i tvivl om, hvilke evalueringsformer han med forskningen i ryggen anbefaler.”
Uddannelsesbladet
Interview: "Professor drømmer om evalueringer der afspejler undervisning"
08.03.2021
Presserum
I presserummet kan du finde pressemeddelelser og forsidebillede. Du er altid velkommen til at kontakte os her https://unipress.dk/kontakt/, hvis du mangler andet materiale.
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…