
Effekter af specialundervisningen
Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer og elevernes faglige, sociale og personlige resultater
Udsolgt fra forlaget
Redigeret af
Niels Egelund og
Susan Tetler
Med bidrag af
Grete Liv Andersen,
Kirsten Baltzer,
Connie Boye,
Camilla Dyssegaard,
Niels Egelund,
Lotte Hedegaard-Sørensen,
Helen Laustsen og
Susan Tetler
Mere om bogen
Om bogen
Specialundervisningen har været i fokus siden midten af 1980'erne, hvor der blev registreret en stor stigning i antallet af elever, der modtog specialundervisning. Nye tal viser, at specialundervisning i dag lægger beslag på omkring en femtedel af folkeskolens samlede ressourcer. Det er derfor naturligt at stille spørgsmålet, om specialundervisningen har nogen effekt.
Denne bog bringer resultaterne fra den første danske effektundersøgelse af specialundervisningen siden 1960.
Resultaterne viser, at der er en ganske god effekt af folkeskolens specialundervisning: Specialundervisningseleverne gør for de allerflestes vedkommende fremskridt, både fagligt, personligt og socialt. Fremskridt viser sig først og fremmest at have forbindelse med den professionalisme, der udvises af personalet, mens det ikke er nær så afgørende, hvilken organisationsform der anvendes. Der er dog stadig rum for forbedringer. En af bogens konklusioner lyder, at specialundervisningen er nødvendig for at bibeholde en skole, hvor så mange elever som muligt når de mål, der er sat for skolen.
Forlaget skriver:
18 september 2023
HISTORIEN LEVER 2023
Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 30. september og 1. oktober 202…
23 august 2023
Bogtorsdag 14. september
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek - Aarhus - fejrer månedens forfattere og nye bøger. 14. septemb…
25 juli 2023
Kulturmødet Mors 2023
Mød os på Kulturmødet Mors, når vi igen i år deltager med spændende oplæg. Torsdag til lørdag den 24.-26. august 2023 kan d…