Dansk skolehistorie 1-5
Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år
En del af serien Dansk skolehistorie (1-5) , og fagområderne Historie og Pædagogik
Redigeret af
Charlotte Appel og
Ning de Coninck-Smith
Mere om bogen
Om bogen
Dansk skolehistorie er med det femte bind komplet. Serien er rigt illustreret, med mere end 240 billeder per bind. De er skrevet af 12 forfattere og redigeret af lektor, dr.phil. Charlotte Appel, og professor MSO, dr.phil. Ning de Coninck-Smith. Projektet er finansieret af Carlsbergfondet i samarbejde med Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.
Charlotte Appel og Ning de Coninck-Smith modtog Det Kongelige Bibliotek og G.E.C. Gads Fonds pris for fremragende formidling af forskning, H.O. Lange-Prisen, for deres redaktion af Dansk skolehistorie bind 1-5. Se prisoverrækkelsen på Det Kongelige Bibliotek februar 2016 her.
Dansk skolehistorie vandt også prisen som "Årets Historiske Bog 2015" på Historiske Dage i april 2016.
Indholdsfortegnelse
Bind 1: Da læreren holdt skole. Tiden før 1780
Bind 2: Da skolen tog form. 1780-1850
Bind 3: Da skolen blev sat i system. 1850-1920
Bind 4: Da skolen blev sin egen. 1920-1970
Bind 5: Da skolen blev alles. Tiden efter 1970
Anette Stoffersen
Cand.mag. i historie og kunsthistorie. Med mere end 30 års erfaring som forlagsredaktør inden for især historie, kunst, kultur og rejser er Anette en alsidig redaktør, der bl.a. har stået for storværkerne Dansk skolehistorie 1-5 og Holberg · Ludvig Holbergs hovedværker 1-22.
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…