Aarhus Universitetsforlag
Cover

Zigzag mod solen

Udviklingslinier i Vilhelm Bjerke Petersens billeder og skrifter

En del af fagområdet


{{variant.title}}: {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}}{{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

240 sider ill.
Hardback
ISBN 87 7288 605 6

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

Maleren og kunsthistorikeren, Vilhelm Bjerke Petersen (1909-57), fik stor betydning for udviklingen af den abstrakte og surrealistiske kunst i Danmark.

Han var elev på Bauhaus-skolen i Tyskland med lærere som Wassily Kandinsky og Paul Klee. I 1934 startede han sammen med Ejler Bille og Richard Mortensen den abstrakt surrealistiske gruppe linien. Det kom dog hurtigt til et brud med de to andre, efter at Bjerke Petersen havde sluttet sig til Salvador Dalis figurative surrealisme. Derfor inviterede han Wilhelm Freddie og Harry Carlsson til at deltage istedet for Bille og Mortensen i den internationale udstilling kubisme-surrealisme, som han arrangerede sammen med bl.a. Max Ernst.

Under krigen måtte han flygte til Sverige, og han grundlagde i 1948 Moderna Kunstskolan i Stockholm. Hans kunstneriske udvikling kan ligne zigzag: Han blev drevet fra naturalisme til ren abstraktion, fra symbol-ladet abstraktion til surrealisme, og derfra til en abstrakt geometrisk form, som han kaldte originisme.

Hans tanke- og billedverden fører os ind i den moderne kunstners og det moderne menneskes univers, horisont, problemer, løsninger og konflikter.

Indholdsfortegnelse

Forord

Indledning

"Soltræet" 1928-32:
Væk fra det æstetiske 'velbehag'
Dilemma mellem figur og udtryk

"Det moderne menneske" som "Aktiv medarbejder" 1933:
Energisk helhedstænkning
Abstrakte symboler

"Fornyelsen af mennesket, først mig selv" 1934-44:
Surrealistisk reaktion
Kræfterne i kvinden
Kræfterne i stenene
Mellem æstetik og trivialitet
Kunstværket som fortælling
Skaberakten til diskussion
Symbolværdier over for rene former
Viljen til helhed

"En sommerfugl fløj ind i det brændende hus" 1945-o. 1950:
Sorte billeder
Det konkrete som tilflugtssted

"Min båd står næsten i sand" o. 1950-57:
Originistisk afklaring
Billedet som det tavse sprog
Det 'rene'
Kunstværkets iboende natur
Kunsten som 'ny' virkelighed
Manifestation, afmagt og nyt håb

Konklusion

English summary:
Zigzig Towards The Sun
Lines of Development in the Pictures and Writings of Vilhelm Bjerke Petersen

Biografisk oversigt
Noter
Kilde- og litteraturliste
Billedliste
Register

Tilføjet til kurven

Gå til kassen