Videbegær
Oplysning, børnelitteratur, dannelse
En del af fagområdet Litteratur
Mere om bogen
Om bogen
Børn kan ligesom voksne udvikle og danne sig selv gennem tekster. Den tanke opstår omkring 1750, og dermed styrkes muligheden for at udgive børnelitteratur.
Den bagvedliggende idé er, at også børn kan være selvstændige, videbegærlige og måske endda oplyste individer, der er modtagelige for æstetiske udtryk.
Videbegær beskriver, hvordan forestillingen om litteratur for børn kommer til udtryk i midten af 1700-tallet og i dag. I de valgte eksempler tolkes refleksion og nydelse som to sider af samme sag, og det peger på et opgør med den gængse romantiske skelnen mellem læsning for at opnå viden og læsning af hjertets lyst.
Indholdsfortegnelse
Indledning
At vokse i en foranderlig verden
Mellem engel og djævel
At overleve og overlevere en barndom
Oplysning for børn
Børnelitteratur i anden halvdel af 1700-tallet
Den sokratiske samtale om tekster
Lærdom og humor
Vide- og læselyst
Den fortsatte Oplysning
Pressen skrev
Eiler Jensen, Børn & Bøger
"Det er en overordentlig velskrevet og vigtig bog, Nina Christensen har skrevet, og den bør stå på reolen hos enhver, der mener børnelitteraturen det godt og tager den alvorligt."
Sara Nørholm, Kristeligt Dagblad
"Forskningsformidling i særklasse kaster nyt lys på børnelitteraturens historie
(...) derfor er en af de store glæder ved denne bog de 1700-tals-tekster, der er hentet frem fra glemslen, for hvor er de dog også sofistikerede, underligt smukke, morsomme - og overraskende ofte i øjenhøjde med de børn, de henvender sig til.
Lystfuld og tankevækkende
er ligeledes Nina Christensens grundige gennemgang af en række nye tekster for børn, der læst ud fra et oplysningsperspektiv træder tydeligere frem som ligeværdige bidrag til børnelitteraturen (...).
Debatten om denne nye "utrygge" børnelitteratur er i gang, men den kan med Nina Christensens elegant skrevne, velargumenterede og smukt gennemarbejdede bog tages på et anderledes kvalificeret grundlag. Det er tiltrængt.
Og det er forskningsformidling i særklasse."
Carsten Güllich-Nørby, lektørudtalelse
"[der er] ikke andre værker på dansk om børnelitteratur med samme nyskabende udgangspunkt og formål. (...) For interesserede et værk af absolut blivende værdi."
Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen.dk
"Vi bliver bestemt klogere på, hvad der sker i nutidig dansk børnelitteratur, ved at se det gennem Nina Christensens 1700-tals-optik."
Forlaget skriver:
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
5 september 2024
Historien lever i Den Gamle By 5. og 6. oktober
HISTORIEN LEVER 2024 Mød Aarhus Universitetsforlag på den historiske bogfestival HISTOREN LEVER i Den Gamle By den 5. og 6.…