
Undervisning ku' være et alternativ
- voksenundervisning og sindslidende
Mere om bogen
Om bogen
Bogen er den afsluttende rapport fra et udviklings- og evalueringsprojekt finansieret af Socialministeriet.
Projektet påbegyndtes midt i 1990erne med et dobbelt sigte. Dels tegnes via interview, observationer og spørgeskemaer et billede af praksis i voksenundervisning med sindslidende som deltagere - hvad ser ud til at være typiske mønstre i undervisningssituationen, hvad karakteriserer deltagerne, og hvordan beskriver de selv undervisningens betydning? Dels skitseres i et mere teoretisk perspektiv, hvordan undervisningstilbud kan indplaceres i det socialpsykiatriske og voksenpædagogiske felt, og der peges på mulige veje for fortsat udvikling af undervisningens didaktik og pædagogik.
Dette teoretiske sigte betyder, at rapporten ikke kun henvender sig til dem, der tilrettelægger undervisningsforløb med henblik på voksne sindslidende, men også det voksenpædagogiske område mere bredt. For som i så mange andre sammenhænge er der inspiration at hente i nogle af 'randzonerne', hvor almene problematikker i voksenundervisningen viser sig i mere markant form end andre steder.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
14 august 2025
Kom til Bogtorsdag den 11. september
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…