Systemisk familieterapi i specialpædagogikken
En analyse af hvordan den systemiske familieterapis teori og praksis kan bidrage til det specialpædagogiske arbejdsfelts videreudvikling
Mere om bogen
Om bogen
Specialpædagogisk bistand overfor børn med vanskeligheder har desværre ikke altid den ønskede virkning. Børn får ikke lært at læse på trods af intensiv undervisning. Børns forståelse for, hvordan de virker på andre, bliver ikke forbedret, selvom de ofte får det at vide. Børn udvikler ikke den ønskede selvstændighed, selvom de bliver sat i situationer, hvor denne evne kunne blive udviklet. Dvs. nogle af tiltagene "løser" ikke problemerne, sådan som specialpædagogerne ellers havde formodet.
Desuden er det ofte forældrene til disse børn, at specialpædagogerne har haft svært ved at udvikle et brugbart forældresamarbejde med. "Det er ofte de forældre, vi gerne ville tale med, som aldrig kommer til møderne".
Denne opgave diskuterer teori og praksis for en pædagogisk/psykologisk arbejdsmodel, der har til formål at belyse såvel individuelle som relationelle aspekter ved den situation, som barnet befinder sig i, når det betegnes som havende vanskeligheder.
Danmarks Lærerhøjskole, Det psykologisk-pædagogiske kandidatstudium, § 3 opgave.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
10 oktober 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…