
Systemisk familieterapi i specialpædagogikken
En analyse af hvordan den systemiske familieterapis teori og praksis kan bidrage til det specialpædagogiske arbejdsfelts videreudvikling
Mere om bogen
Om bogen
Specialpædagogisk bistand overfor børn med vanskeligheder har desværre ikke altid den ønskede virkning. Børn får ikke lært at læse på trods af intensiv undervisning. Børns forståelse for, hvordan de virker på andre, bliver ikke forbedret, selvom de ofte får det at vide. Børn udvikler ikke den ønskede selvstændighed, selvom de bliver sat i situationer, hvor denne evne kunne blive udviklet. Dvs. nogle af tiltagene "løser" ikke problemerne, sådan som specialpædagogerne ellers havde formodet.
Desuden er det ofte forældrene til disse børn, at specialpædagogerne har haft svært ved at udvikle et brugbart forældresamarbejde med. "Det er ofte de forældre, vi gerne ville tale med, som aldrig kommer til møderne".
Denne opgave diskuterer teori og praksis for en pædagogisk/psykologisk arbejdsmodel, der har til formål at belyse såvel individuelle som relationelle aspekter ved den situation, som barnet befinder sig i, når det betegnes som havende vanskeligheder.
Danmarks Lærerhøjskole, Det psykologisk-pædagogiske kandidatstudium, § 3 opgave.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…