Aarhus Universitetsforlag
Cover

Stoleleg

Jørgen Leths verdener

En del af fagområdet


{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

224 sider
Paperback
ISBN 978 87 7124 035 1

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

I Jørgen Leths værk består verden af tid og tilfælde. Leth udfordrer vores måde at læse og se på ved fascineret at pege på en verden som går forud for fortolkning og kritik. En verden som er, og som vil os noget. Og han provokerer ved at drive en æstetisk livsholdning til det yderste. Kunsten selv er en del af denne verden af tid og tilfælde, men den er samtidig en passioneret registrant af den og et metodisk indgreb i den. Leths værker befinder sig midt i foranderligheden, men hans stil er umiskendelig. Stilen formår med Roland Barthes' ord "at indføre en rytme i fataliteten" og "at give det nødvendige udseende af frihed". Og det er måske Leths største bedrift: Hans værk er frem for alt frigørende.

Stoleleg handler om hele Leths værk: filmene, digtene, sporten, journalistikken, det hele inklusive Leth selv og de verdener han færdes i.

"Jeg havde kun mødt Jørgen Leth en enkelt gang tidligere, da jeg bankede på døren til hans hotelværelse, og han, netop ankommet, tog imod i bar overkrop. Det var manden bag de mærkelige film der indimellem blev vist i fjernsynet da jeg var dreng i halvfjerdserne, og hvis poesi havde aflejret sig i mig. Det var Informations Haiti-korrespondent fra firserne hvor jeg studerede og abonnerede på den avis, det var kommentatoren fra de store Tour de France-årgange i halvfemserne, og det var digteren hvis format først gik op for mig da jeg i 2000 læste come back-samlingen Billedet forestiller og så småt begyndte at stykke det hele sammen til ét billede, et billede der rakte bag om det hele og tilbage til tresserne hvor Leths kunst fandt sin form."

Dan Ringgaard er dr.phil. og lektor i nordisk litteratur ved Aarhus Universitet. Han har tidligere udgivet blandt andet Den poetiske lækage. Sophus Claussens lyrik, rejsebøger og essayistik (2000), Digt og rytme (2002), Nordbrandt (2005) og Stedssans (2010) for hvilken han modtog Georg Brandes-prisen.

Pressen skrev

ANDERS JUHL RASMUSSEN, Kristeligt Dagblad

"I sin nye suverænt velskrevne bog tager [Dan Ringgaard] Jørgen Leths totale kunstneriske produktion under lige dele kyndig og kærlig behandling…"

"Hvis Dan Ringgaards forrige bog om litterære steder, "Stedssans" (2010), kunne læses som litterære essays, kan hans nye bog læses som en essayistisk roman. Naturligvis er det ikke en konventionel roman, men en fragmenteret, reflekteret prosa styret af en vilje til at nærme sig Jørgen Leths kunst fra forskellige kanter."

"Både stemme og fascination finder man også i Dan Ringgaards bog. Det er en sjælden fornøjelse at læse en teoretisk og analytisk skarpsindig litterat, som samtidig er så elegant en stilist."

"Hans nye bog bidrager til en kanonisering af Jørgen Leth og vel at mærke af hans totale produktion. Bogen er og bliver uomgængelig for alle med bare den mindste interesse i Jørgen Leths mangeårige og -facetterede virke."

 Lars Bukdahl, Weekendavisen

"Leths stemme er rimeligt nok en særdeles central aktør i Ringgaards temmelig fremragende - fordi sensibelt nærlæsende og nærlyttende, nærseende og nærtænkende, og helt simpelt: velskrevne - monografi. Behandlet både dybsindigt: 'Stemmen, skriver den italienske filosof Giorgio Agamben, er ikke hvilken som helst lyd, men en lyd på vej mod betydning.' Og helt straight: 'Stemmen er hans varemærke. Nasal, lidt snøvlende, men kultiveret, velartikuleret. Det er en stemme, som forbinder vokalerne hen over konsonanterne.'"

Kent Skov - Lektørudtalelse

"Dan Ringgaard går levende og fortællende til analysen."

"Interessant, god og ikke mindst læsevenlig analyse af Leths samlede værk: Film, lyrik, sport og journalistik."

 

Tilføjet til kurven

Gå til kassen