
De som har kan få
En undersøgelse af medbragt og forhandlet sproglig magt i gruppesamtaler mellem børn
Mere om bogen
Om bogen
Udgangspunktet for undersøgelsen er: Hvordan kan begreberne magtprocesser og magtresultater operationaliseres og undersøges empirisk? Kan det lade sig gøre at kortlægge forskellige sproglige strategier for magtudøvelse i samtaler mellem børn. Desuden vil forfatteren forsøge at besvare spørgsmålene: er der sammenhæng mellem dominerende sproglig opførsel i interaktionen og opnåelsen af resultater i konfliktfyldte situationer? Er der forskel på piger og drenges sproglige magtadministration? I hvor høj grad er magtforholdene i samtalerne til forhandling? Er der overensstemmelse mellem eller forskel på børnenes magtressourcer (i form af social status i 8. klasse) og magtforholdene i samtalerne fra forskellige tidspunkter i skoleforløbet?
Netop udkommet
Forlaget skriver:
24 februar 2025
Årets første Bogtorsdag
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…
17 januar 2025
Forårets Bogtorsdage
I marts genoptager vi de månedlige Bogtorsdage i samarbejde med Det Kgl. Bibliotek i Aarhus. Datoerne arrangementerne frem ti…
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…