Skolen på nettet
- læringens veje og vildveje
Mere om bogen
Om bogen
Elevers brug af internettet er i løbet af ganske få år blevet en integreret del af danske skolers hverdag og har rejst spørgsmålet om, hvordan internettets udfordringer, farer, fristelser og muligheder kan håndteres i pædagogikken.
I bogen behandles dette spørgsmål med udgangspunkt i udviklingsprojektet Internettet som undervisningsmiddel - etik, moral og ophavsret. Der indgår beretninger og analyser fra etnografiske studier på skoler, der deltog i projektet.
Der argumenteres for, at nettets indtog har udfordret de måder, man hidtil har bedrevet skole på, og har skærpet modsætningen mellem to læringssyn, der er i evig forhandling - og til tider kamp - med hinanden. Det ene handler om at retlede barnet ud fra bestemte afstukne forestillinger om, hvad det skal lære (og lære at holde sig fra), det andet handler om at frisætte barnet til at skabe sin egen læringsrute.
I bogen indgår en diskussion af skolebiblioteket (det pædagogiske servicecenter), der har en særlig forpligtigelse til at deltage i pædagogisk nytænkning om undervisningsmidler og informationssøgning.
Bogen henvender sig til alle, der praktisk og teoretisk interesserer sig for børn og medie/IT med et pædagogisk blik.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…