Sfo under forandring
Samordning med skolen, pædagogiske funktioner og pædagogmedhjælpernes opgaver
Mere om bogen
Om bogen
Bogen er resultatet af en landsdækkende undersøgelse, der bygger på svar fra tre spørgeskemaer til aktører med tilknytning til sfo'en: Skoleledere, sfo-ledere og pædagogmedhjælpere. Undersøgelsen er repræsentativ, og udvælgelsen er foregået på grundlag af en tidligere totalundersøgelse af det samlede antal fritidsinstitutioner for børn i alderen seks til ni år.
Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse med to hovedformål:
- at afdække den aktuelle udvikling på sfo-området i forhold til de pædagogiske opgaver og aktiviteter, herunder samarbejdet med skolen, samt ledernes forventninger til den kurs, samordningen mellem sfo og skole vil tage i de kommende år.
- at belyse det ikke uddannede pædagogiske personale i sfo'en, deres pædagogiske funktioner og deres rolle i det praktiske samarbejde mellem sfo og skole.
Blandt konklusionerne er, at sfo-ledere og skoleledere er enige om, at samarbejdet skal styrkes i de kommende år, men der er nogen uenighed om, på hvilken måde det bedst kan foregå. Og at pædagogmedhjælperne generelt udfører de fleste af deres pædagogiske opgaver i sfo'en på lige vilkår med de uddannede pædagoger.
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…