![Cover](/media/12560/9788777019418_cover.jpg?width=360)
Seks år med sproggruppe-klasser
En del af serien Københavnerstudier i tosprogethed (34) , og fagområderne DPU, Pædagogik og Sprog
Mere om bogen
Om bogen
I den demokratiske skole bør beslutninger og nye initiativer i høj grad komme nedefra, dvs. fra dem, der er involveret i skolens arbejde i det daglige. Ofte bryster den danske folkeskole sig også med at have udvikling nedefra som sit kendetegn. Men hvad sker der så, når det hele kører skævt, og der ikke kommer noget nyt eller nogen løsninger frem?
Det var situationen i de københavnske skolers undervisning af tosprogede elever i midten af 1990?erne. Den var stort set slået fejl over hele linjen, stemningen var præget af mismod, passivitet eller ligefrem modvilje. Her valgte kommunens skolevæsen så at sætte ind med et ganske dramatisk udviklingsarbejde. Det forløb fra 1996 til 1999 og er forlængst blevet beskrevet som et vældigt positivt ryk. Det kan altså betale sig at sætte udviklinger i gang ovenfra, hvis forholdene nødvendiggør et initiativ.
I hvert fald på kort sigt. Men hvordan ser det ud på længere sigt? Kan de positive tendenser holde, eller falder det hele tilbage igen?
Denne udgivelse ser nøjere på én side af udviklingen i hele perioden 1996 til 2002 og finder, at de positive udviklinger fra udviklingsarbejdet fortsætter, men med stærkt nedsat styrke. Der er også forklaringer på, hvad dette skyldes.
Forlaget skriver:
8 juli 2024
Ny forskningsfestival: Sandbjergmødet
Du er inviteret til den nye forskningsfestival: Sandbjergmødet. For kun 95 kr. giver Sandbjerg Gods dig muligheden…
3 juni 2024
Lagersalg 4. juni
Sæt kryds i kalenderen og kig forbi, når vi holder stort flyttelagersalg igen tirsdag den 4. juni 2024 fra kl. 13:00 til 18:0…
29 maj 2024
Bogtorsdag 6. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 6. juni kl. 16-17 …