
Seks år med sproggruppe-klasser
Mere om bogen
Om bogen
I den demokratiske skole bør beslutninger og nye initiativer i høj grad komme nedefra, dvs. fra dem, der er involveret i skolens arbejde i det daglige. Ofte bryster den danske folkeskole sig også med at have udvikling nedefra som sit kendetegn. Men hvad sker der så, når det hele kører skævt, og der ikke kommer noget nyt eller nogen løsninger frem?
Det var situationen i de københavnske skolers undervisning af tosprogede elever i midten af 1990?erne. Den var stort set slået fejl over hele linjen, stemningen var præget af mismod, passivitet eller ligefrem modvilje. Her valgte kommunens skolevæsen så at sætte ind med et ganske dramatisk udviklingsarbejde. Det forløb fra 1996 til 1999 og er forlængst blevet beskrevet som et vældigt positivt ryk. Det kan altså betale sig at sætte udviklinger i gang ovenfra, hvis forholdene nødvendiggør et initiativ.
I hvert fald på kort sigt. Men hvordan ser det ud på længere sigt? Kan de positive tendenser holde, eller falder det hele tilbage igen?
Denne udgivelse ser nøjere på én side af udviklingen i hele perioden 1996 til 2002 og finder, at de positive udviklinger fra udviklingsarbejdet fortsætter, men med stærkt nedsat styrke. Der er også forklaringer på, hvad dette skyldes.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…