
Professionsfagenes krise
en udfordring til lærer-, pædagog- og sygeplejerskeuddannelserne
Udsolgt fra forlaget
Redigeret af
Knud Jensen
Mere om bogen
Om bogen
Lærere, pædagoger og sygeplejersker har et professionsfagligt kendetegn: retten til foretage professionsfaglige skøn.
Men professionsfagene er ikke længere velafgrænsede grupper i statens moderniseringsproces. Bogen beskriver, hvordan denne krise udfoldes i Danmark, Sverige og England.
Uddannelsesinstitutionerne og de faglige foreninger hviler på forestillinger om livslang faglig tilknytning. Men de er ude af trit i og med, at arbejdsmarkedet omlægges med tidsbegrænsede ansættelser og krav om livslang efter- og videreuddannelse.
Statens personalepolitik har virket. Arbejdskraften er mobil, man rationaliserer, professionsfagene deles i kerne- og randarbejdskraft, og teams og handleplaner kompenserer for mindre stabilitet.
Sammenstødene mellem det private og det offentlige, mellem manualer og faglige skøn peger dog også på, at diskursen kan ændres og den bevaringsværdige del af professionsfagene forsvares.
Antologien er invitation til debat om udfordringerne i uddannelsessystemet og de praksisbaserede og forskningstilknyttede professionsfaglige uddannelser.
Netop udkommet
Forlaget skriver:
28 juli 2025
Bogtorsdag efterår/vinter 2025
Vi glæder os til at tage hul på efterårssæsonen af Bogtorsdag. Allerede den 11. september inviterer vi til en række oplæg med…
28 juli 2025
Kulturmødet Mors 2025
Find os på KulturVejen i AUtoCampus til dette års Kulturmødet Mors fra den 21. - 23. august. Vi inviterer til en række spænde…
21 maj 2025
Forårets sidste Bogtorsdag 12. juni
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…