Privatisering, regulering og demokrati
Telestyrelsens funktion som uafhængig reguleringsmyndighed
En del af serien Magtudredningen, skriftserien , og fagområdet Samfundsvidenskab
Mere om bogen
Om bogen
Skriftet undersøger uafhængige reguleringsmyndigheders rolle og funktion i det danske demokrati. Når offentlige virksomheder privatiseres, reduceres behovet for regulering ikke nødvendigvis, hvis der stadig ikke er fuld konkurrence. Derfor har stater rundt omkring i verden oprettet reguleringsmyndigheder til at holde øje med selskaberne. Disse myndigheder skal være politisk uafhængige for at sikre deres troværdighed og upartiskhed.
I en magt- og demokratisammenhæng rejser etableringen af uafhængige reguleringsmyndigheder mindst to spørgsmål: 1) Hvor megen magt delegeres til reguleringsmyndigheder fra regering og Folketing? 2) Hvordan står uafhængige reguleringsmyndigheder til ansvar over for Folketing og regering for udøvelsen af deres magt?
Konklusionen er, at Telestyrelsen er uafhængig af regering og Folketing på nogle dimensioner, men ikke på andre. Ministeren kan ikke blande sig i enkeltsager og enkeltafgørelser.
Telestyrelsen har generelt set ført en proaktiv strategi i telepolitiske diskussioner og indrettet sig på de nye tider med liberalisering, konkurrence og globalisering. Men Telestyrelsen er ikke "så uafhængig at det gør noget". Regering og Folketing er stadig i førersædet, f.eks. når en ny overordnet telepolitik skal fastlægges, og når aftaler med andre lande skal indgås.
Indholdsfortegnelse
Kapitel 1. Privatisering - hvorfor så regulering?:
Data og metode
Skriftets opbygning
Kapitel 2. Uafhængige reguleringsmyndigheder: teorier og modeller:
Hvad er regulering?
Hvad skal reguleres?
Den ny reguleringsmodel sammenlignet med den gamle reguleringsmodel
Uafhængige reguleringsmyndigheder
Erfaringer fra Storbritannien med uafhængige reguleringsmyndigheder
Uafhængighed: en forståelsesramme
Konklusion
Kapitel 3. Dansk telepolitik: fra beskyttelse af monopol til fremme af konkurrence:
Udviklingen i dansk telepolitik 1995-2000
Vurdering af den danske telepolitiks udvikling
Konklusion
Kapitel 4. Telestyrelsens reguleringsstrategier:
Hvilke selskaber skal reguleres af Telestyrelsen?
Formelle rammer for Telestyrelsens uafhængighed
Uafhængighed i praksis: Telestyrelsens aktive "uafhængighedskamp"
Kontraktstyring som ramme for dialog mellem Forskningsministeriet og Telestyrelsen
Telestyrelsens strategier i en global kontekst
Strukturelle betingelser for Telestyrelsens strategi
Kapitel 5. Hvordan placeres reguleringsmyndigheder i det danske demokrati?:
Privatisering, regulering og demokrati
Litteratur
Om forfatteren
Forlaget skriver:
2 december 2024
Bogtorsdag d. 12. december
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
28 oktober 2024
Bogtorsdag d. 14. november
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
30 september 2024
Bogtorsdag den 10. oktober
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…