Aarhus Universitetsforlag
Cover

Passage 59

Tidsskrift for litteratur og kritik

En del af tidsskriftet Passage


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

124 sider
Paperback
ISBN 978 87 7934 195 1

Redigeret af
, og


Del:

Mere om bogen

Om bogen

"Oppe i Norge..." - ja, resten af teksten til den kendte børnesang kommer næsten af sig selv. Trolde og Norge hører sammen, ligesom så mange andre ting - gedeost, oliepenge og langrend, fx - også hører sammen med Norge i vores til tider ganske stereotype opfattelse af landet og dets kultur. Som Hans Hauge bemærker i sin artikel i dette nummer af Passage, så er det en dansk specialitet at satirisere over Norge og nordmænd. Men selv om det unægteligt er sjovt at gøre grin med Norge, så kommer man ikke uden om, at der i disse år bliver skrevet betydelige mængder rigtig god litteratur i Norge.

I dette nummer af Passage ønsker vi at stille skarpt på nogle af de tekster, forfatterskaber og tendenser, der præger norsk litteratur i disse år, og samtidig belyse hidtil upåagtede forbindelseslinjer mellem den norske og den danske litteratur.

Nummeret byder på en mail-udveksling mellem den danske forfatter Martin Glaz Serup og den norske forfatter og forlagsredaktør Geir Gulliksen. Hans Hauge diskuterer hvorvidt norsk litteratur er post-kolonial eller ej. Per Thomas Andersen skriver om kosmopolitiske og postnationale perspektiver med udgangspunkt i Dag Solstads seneste roman, Armand V. Fotnoter til en uutgravd roman. Desuden skriver Tine Engel Mogensen om Hanne Ørstavik, Rikke Andersen Kraglund om Jan Kjærstad og Max Ipsen om nyere norsk litteraturs betydning for dansk litteratur. Temaet rundes af af den norske forfatter Kjartan Fløgstad, som i essayet "De yderste ting" skriver om en rejse til Skulturlandskap Nordland i det nordligste Norge. Her så Fløgstad Luciano Fabros "Il Nido", et kunstværk de førte ham ind i overvejelser over kunstens plads i det senmoderne.

Uden for tema er Jørn Boisens artikel om Marquis de Sade og en ny sektion med anmeldelser, denne gang af Jesper Gulddals Litterære pasregimer og Ole Karlsens antologi om nordisk lyrik Krysninger.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen