Aarhus Universitetsforlag
Cover

Nye Toner i Danmark

Dansk Musik og Musikdebat i 1960'erne

En del af fagområdet


Udsolgt fra forlaget

{{variant.title}} : {{variant.variants[0].price.withVatFormatted}} {{variant.price.withVatFormatted}}
{{variant.title}} {{item.title}} {{item.price.withVatFormatted}}

290 sider ill.
Paperback
ISBN 87 7288 970 5

Af


Del:

Mere om bogen

Om bogen

"Gøgl, charlataneri og ulyd!" - hed det bl.a. om den ny kompositionsmusik i 60'erne, hvor holdninger, normer og levevilkår forandredes med større hast og radikalitet end før set - ikke mindst i de kunstneriske miljøer i Danmark. Bølgerne i den kulturelle debat gik ofte højt. Perioden fra 1955 til 1965 var en tid, hvor velfærdssamfundet blev til, men også en tid der bragte afgørende forandringer i det danske ny-musik-miljø. Det var her, den internationale modernismes bølger - noget sent, men ubønhørligt - brød igennem de ellers velbefæstede danske diger og forårsagede anfægtelse, debat og kampgny.

Nye Toner i Danmark handler i meget høj grad om de tre komponister Ib Nørholm, Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen, som nu i et halvt århundrede har stået som den ny danske musiks frontfigurer. I 60'erne var det netop i og omkring deres virksomhed, at de nye ting fik betydning. Alle de andre der skrev nyorienteret musik i 60'erne er dog også med, og der bringes værkbeskrivelser af langt de fleste nyorienterede musikværker fra tiden.

Nye Toner i Danmark ser også nærmere på generelle nye trends i kunsten såsom attituderelativisme, konkretisme og systemkunst og skildrer de ofte ophidsede debatter omkring Fluxus, Statens Kunstfond og Radioens musikpolitik.

De kulturhistoriske afsnit kan læses af enhver. Men også værkbeskrivelserne er i almindelighed formet således, at de kan læses med udbytte, også selvom man ikke sidder med partituret i hånden eller musikken på CD-spilleren.

"Erling Kullberg ... har nemlig med Nye Toner i Danmark skrevet en læseværdig, oplysende og informativ bog ..." - Max Ipsen Standart

Pressen skrev

Michael Fjeldsøe Dansk Årbog for Musikforskning "Det er en bog, der fortjener at blive læst af mange."

Errata

p. 55: Ifølge teksten kan Komponist-festmødet tages som dokumentation for, at nyorienteringen var indtrådt allerede i sommeren 1960. Komponist-festmødet kan dog ikke ses som udtryk for, at nyorienteringen var begyndt at ske i 1960. Mødet fandt nemlig først sted i forsommeren 1961.

p. 56: Helle Rahbæk Nørgård er ikke ophavskvinde til fotoet p. 56. Hun er derimod ophavskvinde til fotoet p. 77.

p. 243, Nodeeksempel 44: Den 10. tone skal ikke befinde sig imellem linjerne. Der er ikke tale om nodelinjer, og ingen tone kan placeres mellem linjerne. Den 10. tone skal ligge på den 8. linje fra neden.

Tilføjet til kurven

Gå til kassen