
Naturoplevelsernes didaktik
Iagttagelser af de iscenesatte naturoplevelser med naturvejledning som eksempel
Mere om bogen
Om bogen
Naturoplevelser tilskrives pædagogiske værdi! Værd(i)sættelsen af oplevelse er intimt forbundet med pædagogikkens opdragende funktion (dannelse). At tilskrive nogen "at opleve naturen" er tegn på anerkendelse af naturrelationens individualitet, og at forholdet til naturen personliggøres i undervisningen. Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes? I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes "én naturoplevelsernes didaktik" gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Netop udkommet
Forlaget skriver:
5 maj 2025
Lagersalg 3. juni 2025
Sæt kryds i kalenderen, og kig forbi, når vi holder stort sommerlagersalg tirsdag den 3. juni 2025 fra kl. 12.00 til 18.00. K…
24 april 2025
Bogtorsdag 8. maj 2025
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til Bogtor…
3 april 2025
Bogtorsdag den 10. april
Vær med når Aarhus Universitetsforlag sammen med Det Kgl. Bibliotek fejrer forfatterne bag vores nyeste udgivelser til årets…