![Cover](/media/12353/9788776130534_cover.jpg?width=360)
Naturoplevelsernes didaktik
Iagttagelser af de iscenesatte naturoplevelser med naturvejledning som eksempel
Mere om bogen
Om bogen
Naturoplevelser tilskrives pædagogiske værdi! Værd(i)sættelsen af oplevelse er intimt forbundet med pædagogikkens opdragende funktion (dannelse). At tilskrive nogen "at opleve naturen" er tegn på anerkendelse af naturrelationens individualitet, og at forholdet til naturen personliggøres i undervisningen. Naturoplevelser som mål og indhold i undervisningen udtrykker et ønske om at sætte både sagen og eleven i centrum. Med udgangspunkt i naturvejledning som eksempel rejses spørgsmålene: Hvad sker der, når undervisningen iscenesætter naturoplevelser som udgangspunkt for læring og opdragelse om natur/miljø? Og hvordan kan en sådan aktivitet begrundes? I afhandlingen udfoldes forholdet mellem naturoplevelse og erkendelse (læring) gennem en analyse af klassiske erfaringsbegreber, forskellige former for fænomenologi og konstruktivisme samt systemteori. Der udkastes "én naturoplevelsernes didaktik" gennem en systemteoretisk rekonstruktion af didaktikbegrebet. Afslutningsvist belyses spørgsmålet om, hvilken pædagogisk værdi naturoplevelser kan tilskrives?
Forlaget skriver:
8 juli 2024
Ny forskningsfestival: Sandbjergmødet
Du er inviteret til den nye forskningsfestival: Sandbjergmødet. For kun 95 kr. giver Sandbjerg Gods dig muligheden…
3 juni 2024
Lagersalg 4. juni
Sæt kryds i kalenderen og kig forbi, når vi holder stort flyttelagersalg igen tirsdag den 4. juni 2024 fra kl. 13:00 til 18:0…
29 maj 2024
Bogtorsdag 6. juni
Vær med, når Aarhus Universitetsforlag og Det Kgl. Bibliotek fejrer forfattere og nye bøger. Vi ses den 6. juni kl. 16-17 …